De ICT Uitvoeringsorganisatie (Ictu) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft nieuwe mantelcontracten gesloten voor de inhuur van ict-personeel. Ictu verwacht de komende twee jaar zo'n vijftig miljoen euro uit te geven aan ict-inhuur. De ict-club gaf in 2010 30 miljoen euro uit aan externen. Verder werkt Ictu de komende vier jaar met een zogeheten dynamisch aankoopsysteem waarin gekwalificeerde ondernemers kunnen meedingen naar opdrachten met een resultaatverplichting.
De aanbesteding van Ictu kende vier percelen: 'Vraag naar ondersteuning' (A), 'Beleidsontwikkeling' (B), 'Aanbod van ondersteuning' (C) en 'Intermediairs' (D). Er deden ruim dertig partijen mee aan het traject. Uiteindelijk zijn acht partijen geselecteerd als personeelsleverancier. De contracten zijn per 1 augustus 2011 ingegaan. Tot de mantelpartijen behoren Atos Origin (percelen A,B,C), BT (C), Capgemini (A,B,C), Cimsolutions (C), Hint Tech (A, C), Myler (D), Ordina (A,B,C) en VKA (A,B).
Voor de percelen A,B en C geldt dat de uitverkoren leveranciers zowel eigen personeel als dat van derden kunnen aanbieden. Bij perceel D speelt de geselecteerde partij, in dit geval Myler, de rol van intermediair (broker) en levert het uitsluitend derden. De mantelovereenkomst heeft een looptijd van twee jaar met de optie tot verlenging van tweemaal één jaar.
Ictu verwacht de komende jaren een tijdelijke teruggang in het aantal programma's en projecten. Daarbij wil de projectorganisatie de inhuurkosten verlagen en meer ontwikkel- en beheeropdrachten op basis van resultaatverplichtingen aan te besteden. Het schat in dat het in 2011 en 2012 jaarlijks zo'n vijf miljoen euro minder zal uitgeven aan het inhuren van tijdelijk ict-personeel dan in 2010 (30 miljoen euro).
Dynamisch inkoopsysteem
Een aantal activiteiten valt buiten de scope van de aanbesteding, zoals advies en onderzoek, sturing, opleidingen en werving eigen personeel. Ook applicatie-ontwikkeling en -onderhoud en infrastructurele beheerzaken vallen er buiten. Deze taken worden apart aanbesteed via een dynamisch aankoopsysteem. Hierbij maakt het Ictu gebruik van een elektronisch inschrijfplatform van CTM Solution waarvoor een ondernemer zich eerst moet kwalificeren. Wanneer het Ictu een nieuwe opdracht heeft aangekondigd kunnen gekwalificeerde ondernemers meedingen naar zo'n opdracht. Ictu maakt de komende vier jaar gebruik van dit standaardaankoopsysteem. Het staat gedurende deze looptijd open voor toetreding van nieuwe leveranciers.
… En de mantelpartijen huren specialisten in met een max tarief van 75 EUR en bieden hun aan met een marge die kan oplopen tot 100% (dus tweevoud). Is het niet tijd om freelancers rechtstreeks, dus zonder tussen partijen, in te huren.
@freelancer: Als een mantelpartij 100% marge zou hanteren dan zou het eindtarief van de kandidaat dusdanig worden dat de kandidaat op basis van zijn tarief niet gekozen wordt. Lijkt me dus redelijk zinloos om 100% marge te hanteren.
Daarnaast hebben vrijwel alle organisaties in Nederland die ik ken duidelijke afspraken mbt het aantal schakels in de inhuurketen EN de gehanteerde marges. Die marges komen gemiddeld rond de 10% uit van het gefactureerde tarief. Excessen zoals door jou genoemd zijn uitzonderlijk en zeker geen maatstaf voor de huidige markt.
Rechtstreekse inhuur is in sommige gevallen een prima alternatief echter in heel veel gevallen ook absoluut niet efficient. Echter dit is weer een andere discussie lijkt mij zo.
Kassa! De blauwe pakken brigade kunnen weer gaan cashen met onze belastinggeld in deze crisistijd!
@detacheerder: helaas werkt ’t in de werkelijkheid heel anders. De 10% marge komen zelden voor. De freelancer ziet echter niet altijd de eind bedragen die naar de klant gaan, er wordt van tevoren voorwaarden op de freelancers gelegd, met het motto “take it or leave it”. Uitraad zullen specialisten dat niet accepteren en vanzelfsprekend blijven freelancers met minder kwaliteit over en dus lager tarief! Kortom geen wonder dat projecten vaker uitlopen en dure fouten worden gemaakt.
Gelukkig hebben we nog de financiële instellingen die anders met inhuur en kwaliteit omgaan.