De vakantieperiode is weer voorbij. Maar in plaats van terug naar kantoor, keren we nu massaal terug naar onze thuiswerkplekken. Uit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) is namelijk gebleken dat het aantal bedrijven dat zijn medewerkers faciliteiten biedt voor het werken op afstand is verdubbeld. Sterker nog, bij grote bedrijven (meer dan vijfhonderd medewerkers) heeft 93 procent mogelijkheden om thuis of onderweg te werken.
Thuiswerken is dus hot en wordt nog veel hotter. Toch blijkt nog al te vaak dat organisaties wel willen, maar nog niet zijn ingesteld op het nieuwe samenwerken. Nog te vaak denken organisaties dat als de techniek werkt, het werken op afstand ook werkt.
Toch is de techniek niet de kritische succesfactor in het nieuwe werken: er zijn immers genoeg goede technische middelen beschikbaar om thuis te kunnen werken. Het probleem is dat organisaties vergeten dat er voor het nieuwe werken ook een andere manier van samenwerken nodig is en juist de mens de kritische succesfactor is om het werken op afstand te laten slagen. Doordat organisaties zich nog niet bewust zijn van de manier waarop wordt samen gewerkt en de effecten hiervan op de organisatie, sluiten de technische middelen vaak niet aan bij de samenwerkingsstructuren.
Bij aanschaf van de technische middelen moet dan ook de hele organisatie worden betrokken om te bepalen of de middelen wel passen bij de manier van samenwerken in de organisatie. Dit hoeft niet te betekenen dat een ieder zijn mening wordt gevraagd, maar dit kan al door kritisch te kijken naar de samenwerkings- en communicatiestructuren. Wanneer je goed in kaart hebt hoe je organisatie functioneert, kan je gemakkelijk knelpunten signaleren en technische middelen aanschaffen die bij je organisatiecultuur en structuur passen.
Een voorbeeld: in een organisatie werken diverse projectteams met teamsites. Op deze teamsites staan alle voortgangsrapportages, verslagen en documenten die voor het project van belang zijn. Op kantoor kan iedereen bij de documenten. Echter, in het privacybeleid van de organisatie is vastgelegd dat externen niet van buitenaf mogen inloggen. Tegenwoordig is bij 65 procent van de projecten een externe consultant lid van de projectgroep. Informatie wordt dan dus wel met het projectteam gedeeld, maar niet ieder lid van het projectteam kan de informatie bereiken wanneer hij thuiswerkt.
Technologie is tegenwoordig veel meer faciliterend dan bepalend in de samenwerking, zeker in de context van het nieuwe werken. De mens en samenwerkingsstructuren moeten daarom worden meegenomen bij it-investeringen. Ik vraag me af waarom organisaties nog zo weinig kijken naar de organisatie als geheel en iedereen zijn eigen eilandje blijft bewonen bij het investeren in technische middelen. Naar mijn idee is het alleen nog een kwestie van tijd dat het gehele managementteam gaat beseffen dat het nieuwe samenwerken grote gevolgen heeft voor de organisatie. Effectief samenwerken, ook op afstand, kan namelijk van strategisch belang zijn én een concurrentievoordeel opleveren.
Ik ben het helemaal eens met deze stelling. Uit onderzoek blijkt dat de meest succesvolle teams goed samenwerken door zowel de ‘harde’ kant als de ‘zachte/mens’ kant optimaal in te zetten. Effectief samenwerken levert op heel veel vlakke voordeel op; ook voor ziekteverzuim, werkplezier, fusiebegeleiding en ander verandertrajecten levert dit grote voordelen op.
De techniek is vaak niet meer het probleem. Zeker niet in Nederland waar je in alle bewoonbare gebieden goede internet voorzieningen hebt.
In deze tijd is het normaal dat je vaak in de avond thuis nog werkt, maar toch is het minder geaccepteerd als er privé dingen worden gedaan in de normale kantooruren.
Waar het in de grotere organisaties vaak op stuk loopt, is het aansturen van de medewerkers en het vertrouwen wat het management in het eigen personeel heeft. Het nieuwe werken geldt nml ook voor de manager en heeft ook voor hem consequenties.
Ben ook extern bij veel bedrijven, infrastructuur specialist. Aanbod om bij elke thuiswerkdag rapportage te doen van werkzaamheden en resultaten is men niet geinteresseeerd.
Meest gehoorde argument om niet ook maar 1 dag thuis te kunnen werken is dat de collega’s dit dan ook willen..
Effectief samenwerken levert in alle omstandigheden voordeel op! de vraag is, terecht, hoe je dat organiseert. Als ik nu al zie hoe mail, SMS, verslaglegging en andere non-verbale, indirecte communicatie tot misverstand en ellende kan leiden dan is mijn conclusie: terug naar kantoor! En alleen thuiswerken als je rol of specifieke werkzaamheden dat toelaten. Want het kan wel handig zijn, maar weegt nooit op tegen “live” samenwerken.
@hk
Verdiep je eens in de samenwerkingsverbanden van de grote MMORPG. Daarbij is het heel normaal dat groepen van tientallen zo niet honderden personen in een virtuele wereld samenwerken aan een gezamenlijk doel met onderverdeling van onderlinge specialisaties. Dat is een voorbeeld van hoe toekomstige generaties opgroeien met samenwerken via het internet.
@Peter
Ik kan nauwelijks geloven dat je dit als voorbeeld noemt. Samen spelen is iets anders dan samen werken.
@hk
Dat klopt. De gemiddelde MMO nerd is fanatieker met het spel dan op z’n werk.
@hk
Het thuiswerken zoals bedoeld in dit artikel gaat veel verder dan mail en chat. Wanneer je business quality video inzet als thuiswerk of collaboration techniek, pak je juist al die fijne nuances mee. Je hebt helemaal gelijk ,dáárin zit vaak de finesse van het samenwerken. En met business quality video is mijn ervaring dat je deze dingen dan ook over een afstand van 30 kilometer of zelfs 8000 kilometer kunt doen. Zaak is dus om te weten welke technologie je moet inzetten, op basis van waar jouw organisatie het beste mee uit de voeten kan.