Voor Mahindra Satyam is het tij gekeerd. De offshorespecialist kwam, toen nog als Satyam, in 2009 in zwaar weer terecht vanwege een boekhoudschandaal. De overname door Tech Mahindra bracht in de loop van dat jaar redding. Het afgelopen jaar behaalde de Indiase ict-dienstverlener een omzet van 1,1 miljard dollar. Om te blijven groeien bouwt Mahindra Satyam aan een wereldwijd netwerk van lokale servicecentra. Het wil meer diensten kunnen aanbieden dan alleen het kloppen van softwarecode. Topman Vineet Nayyar geeft een toelichting.
Bestuursvoorzitter Vineet Nayyar is voor een bliksembezoek in Nederland. Hij opent samen met burgemeester Rob van Gijzel op de High Tech Campus in Eindhoven een 'development- en delivery'-centrum voor de Benelux. De Indiase offshorespecialist is druk doende met het openen van dit soort servicepunten over de wereld, onder andere in de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Hongarije, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Singapore, Australië, China, Maleisië en India zelf.
Wat is de gedachte achter dit soort servicecentra?
Offshoring alleen is niet meer genoeg. Een offshoredienstverlener moet lokaal aanwezig zijn om ter plekke een aanspreekpunt voor klanten te hebben en om kennis van de lokale marktomstandigheden in huis te halen. Wij willen met Satyam meer waarde kunnen leveren aan onze klanten dan alleen het kloppen van code. We willen met onze diensten hogerop in de waardeketen en als businesspartner complexere diensten kunnen uitvoeren. Denk aan het testen van zakelijke applicaties of het begeleiden van implementaties van bedrijfssoftware.
Wat houdt dat in, zo'n rol als zakelijke partner?
De offshoremarkt is behoorlijk volwassen geworden de afgelopen jaren. Grote Indiase bedrijven zijn zich ook gaan toeleggen op uitdagender projecten dan het bulk-ontwikkelwerk. Contracten veranderen van de in mijn ogen onverantwoordelijke 'vaste prijs contracten' naar overeenkomsten waarbij afspraken worden gemaakt over gegarandeerde resultaten. Dan ben je ook meer 'partner'. Er bestaan zelfs modellen waarbij samen met de opdrachtgever het investeringsrisico gedragen wordt. Maar of dit de toekomst wordt, durf ik nog niet te zeggen.
In Eindhoven opende TCS, een ander vooraanstaand Indiaas offshorebedrijf, in 2009 al een soortgelijk servicecentrum. Hebben jullie vooraf contact opgenomen met TCS om te horen hoe de ervaringen zijn?
Nee, (grimlacht) wij praten nooit met concurrenten! Net als wij investeert TCS in een wereldwijd netwerk van servicecentra. Dat is de trend op de offshoremarkt: zorgen voor een wereldwijde infrastructuur, zowel op het gebied van ict-voorzieningen als kennis. Eindhoven hebben we bijvoorbeeld als vestigingsplaats gekozen vanwege de ruime beschikbaarheid van hoogopgeleide mensen. Bovendien is in Nederland de meertaligheid hoog. Iedereen spreekt er ook Engels. Dat doen ze in diverse andere landen niet of nauwelijks.
Herstel
Hoe gaat het nu met Mahindra Satyam?
Het bedrijf staat er goed voor. Bijna alle juridische zaken die te maken hebben met het boekhoudschandaal uit 2009 zijn afgerond, de toen falende financiële controle is aangescherpt, de organisatie is gerationaliseerd en er is nieuw talent aangetrokken. Verder hebben we in samenwerking met ons moederbedrijf Mahindra Group een tak opgezet die zich bezighoudt met industriële automatisering.
In het afgelopen eerste kwartaal, dat eindigde op 30 juni 2011, behaalden we een omzet van 320 miljoen dollar. Dat is een stijging van 5,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Onze brutowinst kwam uit op zo'n 15 procent van de omzet. Dat was vroeger 3 procent. Maar we hebben onze doelen nog niet bereikt: het interne management kan nog beter, we zijn bezig met het opzetten van nieuwe servicelijnen, we willen geografisch uitbreiden en we willen in gebieden waar we al zitten, klanten beter bedienen met lokale servicecentra.
Mahindra Satyam had natuurlijk ook een grote westerse ict-dienstverlener kunnen overnemen. Dan was het bedrijf in één klap klaar geweest met het opzetten van een wereldwijd netwerk van lokale vestigingen.
Dat klopt. We hadden bijvoorbeeld de it-divisie van Siemens kunnen overnemen. Dat hebben we niet gedaan. Dat heeft Atos gedaan. Overnames zijn nu eenmaal niet het uitgangspunt op dit moment. Wie weet op een later moment. Er komen vast wel weer kansen. Zaken doen is dynamisch: kansen kunnen snel keren. Kijk naar Google dat de mobiele divisie van Motorola koopt; dat had toch ook niemand verwacht.'
Goede klant
Voelt u zich als Indiaas bedrijf bedreigd door opkomende ict-offshorelanden als China?
Nee. India blijft nummer één op de offshoremarkt. Dat zie ik niet snel veranderen. De schaal waarop Indiase bedrijven opereren, is bijzonder groot. Daar kunnen andere landen, bijvoorbeeld uit Oost-Europa, niet aan tippen. China komt inderdaad op, maar in dat land spreken ze amper Engels of andere buitenlandse talen. Dat is een nadeel. De Filippijnen doen het ook goed, maar die zijn vooral bezig met bpo, business proces outsourcing. Ik zeg altijd dat China de fabriek en India het kantoor van de wereld wordt.
En het 'oude' Europa dan?
(hard lachend) Heel goede klanten!