Belparkeren, waarbij automobilisten parkeergelden betalen via hun smartphone, biedt allerlei kansen aan gemeenten. Zo vergemakkelijkt het de handhaving. Ook kunnen zo verschillende tarieven worden berekend voor verschillende doelgroepen. Dat zegt wethouder Arno Visser uit Almere in VNG Magazine, het officiële orgaan van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Bij belparkeren bellen automobilisten vanaf hun mobiele telefoon of via een app op hun smartphone naar een parkeeraanbieder, zodra ze hun auto geparkeerd hebben. Die aanbieder houdt bij hoe lang de auto geparkeerd is. Aan het eind van de maand krijgt de automobilist een rekening.
Tariefstelling doelgroepspecifieker
Belparkeren biedt gemeenten allerlei voordelen, vertelt wethouder Arno Visser uit Almere in VNG: 'De handhaving wordt eenvoudiger. Door het kenteken te scannen, kan de handhaver direct zien of iemand een vergunning heeft of is ingelogd en gemeenten krijgen betere praktijkinformatie waardoor hun tariefstelling doelgroepspecifieker wordt. Denk aan plaats-, tijd-, voertuig- en persoonsgerelateerde tarieven.'
Visser: ‘Het is zaak dat gemeenten snel overschakelen op belparkeren. Onbekend maakt hier nog een beetje onbemind, terwijl de parkeerder met belparkeren geen minuut te veel betaalt, geen risico op een bekeuring loopt, nooit meer op zoek moet naar kleingeld, nooit meer hoeft bij te vullen en nooit meer hoeft te gokken hoe lang hij wegblijft. Daarnaast heb je geen gedoe meer met chipknip of bonnetjes.'
De wethouder is een van de drie ambassadeurs van de ‘casus parkeerdiensten' binnen de Doorbraakbeweging. Dat is een samenwerking tussen een aantal bestuurders en topambtenaren die de publieke dienstverlening van gemeenten willen verbeteren en professionaliseren.
Landelijk parkeerregister
Belparkeren wordt momenteel aangeboden door ongeveer 35 gemeenten. Slechts twee van hen, Enschede en Amersfoort, zijn momenteel aangesloten op het landelijk parkeerregister, aldus VNG.
Vorig jaar heeft minister Eurlings een landelijk parkeerregister opgericht, legt Visser uit: ‘Het landelijk parkeerregister is een coöperatie bestuurd door de deelnemende gemeenten. Het fungeert als een neutrale, onafhankelijke intermediair tussen burgers en de commerciële aanbieders van het belparkeren.'
De RDW ontwikkelt en beheert het landelijk parkeerregister voor gemeenten die deelnemen in de coöperatie. Nadat een gemeente is aangesloten bij het landelijk parkeerregister, maakt het niet meer uit of een automobilist 'via provider A of provider B inbelt', aldus Visser. 'Dat merkt de burger niet meer. Het landelijk parkeerregister is neutraal en onderhandelt met alle providers.'
Hulp bij vinden lege parkeerplaats
Wanneer voldoende gemeenten zich bovendien aansluiten bij een landelijk parkeerregister, onstaan er nieuwe technische mogelijkheden voor automobilisten, aldus de wethouder. Eén daarvan zou bijvoorbeeld hulp bij navigeren naar vrije parkeerplekken zijn.
'In een tweede fase kunnen parkeerders met het landelijk parkeerregister bijvoorbeeld in een willekeurige stad een parkeerplaats boeken en reserveren, of met behulp van een navigatiesysteem navigeren naar nog vrije parkeerplekken. Ik verwacht dat de markt met innovaties en toepassingen komt, we laten ons graag verrassen.'
”
Slechts twee van hen, Enschede en Amersfoort, zijn momenteel aangesloten op het landelijk parkeerregister, aldus VNG.
”
Tja het is ook nog niet zo lang operationeel (namelijk dit jaar). Daarnaast hebben sommige gemeenten zelf andere oplossing. Het is geen wondermiddel, ze moeten hun processen er op aanpassen en zeker de rand en overige ICT apperatuur, dat duur ook even….
En wat nu als de gsm mast eruit ligt door overbelasting/stroomuitval/bliksem?
Hoe makkelijk kun je dan aantonen aan de gemeente dat het niet mogelijk was om te betalen?
Totdat ze door het CPB op de vingers worden getikt dat ze de gegevens onnodig bewaren. Het landelijk parkeerregister mag dan wel onafhankelijk zijn maar dat houdt tegelijkertijd in de praktijk een commerciële partij is. Waarschijnlijk voorbarig en cynisch maar wat dat betreft zijn er al teveel precedenten die dit vooroordeel opwekken.
Wel typisch dat VNG relatief snel met een technische oplossing komt. Waarschijnlijk is dit omdat betaald parkeren door menige gemeente als sluitpost wordt misbruikt.
Overigens ben ik wel gecharmeerd dat de Doorbraakbeweging bezig is met standaardisatie van werkstromen binnen gemeentes. Dat lijkt me voor Computable een zeer interessant onderwerp.
Dit biedt inderdaad allerlei kansen aan gemeenten. Helaas zie ik ook bedreigingen voor de gebruikers, deels passend in de trend zoals die gezet is met de OV-chipkaart:
1. rekening volgt aan het einde van de maand, waarschijnlijk liefst via automatische afschrijving. Dit betekent verlies van controle en van overzicht.
2. aantasting privacy
3. Onvoorspelbaarheid van te maken kosten als tarieven, misschien achteraf, op basis van genoemde kenmerken worden bepaald
4. Kafka in actie als de tariefstellingen van te voren bekend zijn: we gaan met Piet zijn auto, maar we belparkeren met Wilma’s telefoon, tenminste als we hier vandaag staan. Als we die plek 2 plaatsen verderop pakken moeten we de telefoon van Jaap gebruiken.
5. hulp bij vinden lege parkeerplaats kan alleen werken als die parkeerplaats vrijgehouden kan worden. Dat betekent voorkeursbeleid of dwang, plus kostbare infrastructuur