De ondernemingsraad van Het Kadaster heeft bij het bestuur opnieuw bezwaar gemaakt tegen het verloop van het huidige ict-uitbestedingstraject. De or vindt de gevolgen voor het personeel veel te ingrijpend en maakt zich zorgen over de financiële gevolgen. Intussen heeft het Kadaster vijf partijen geselecteerd die een offerte mogen indienen: Atos, Capgemini, HP Nederland, KPN (Getronics) en T-Systems. IBM en Unisys vielen af.
De landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens wil zijn kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Het betreft een raamovereenkomst voor maximaal tien jaar met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Zo’n negentig automatiseerders van het datacentrum moeten beslissen of ze meegaan naar de nog te selecteren winnaar van de aanbesteding.
Welles-nietes
De op handen zijnde uitbesteding zorgt voor veel weerstand en onrust onder het personeel. Veel medewerkers willen niet meewerken aan de voorbereidingen van het aanbestedingstraject. ‘Ze willen niet meewerken aan hun eigen ondergang. Zo voelen ze dat’, zegt Henk Mennegat, voorzitter van de ondernemingsraad. De or heeft begin augustus de directie op de hoogte gesteld van de zorgen die er bestaan over de huidige gang van zaken. De raad vindt dat de directie en de projectleiding nog steeds te weinig luisteren naar de bezwaren van het personeel. ‘Gesprekken gaan vaak in een welles-nietes-sfeer.’
Verder vindt de or dat de personeelskant bij de uitwerking van de uitbestedingsplannen nog steeds onderbelicht blijft. Zoals de zaken er nu voor staan zal slechts een klein deel van het personeel vrijwillig meegaan naar een nog te selecteren uitbestedingspartner. De or maakt zich zorgen over wat er zal gebeuren met het overgrote deel van het personeel van het datacenter dat niet overgaat. Bovendien voorziet de or dat nette afvloeiingsregelingen voor het Kadaster onbetaalbaar worden bij zo’n grote groep.
Bestek
Het liefst zou de or-voorzitter zien dat het uitbestedingsplan wordt uitgesteld en dat er eerst naar andere manieren gekeken wordt om de ict-organisatie binnen het Kadaster te verbeteren en goedkoper in te richten. De or trok in al een eerder stadium bij het bestuur aan de bel over dat de raad van bestuur te weinig rekening houdt met de actieve rol die de ondernemingsraad wil spelen in het traject. Mennegat stelt dat dat inmiddels is verbeterd. Zo kan de or mee-adviseren in de eerste fase van het selectieproces, waarbij vijf partijen zijn gekozen die een offerte mogen uitbrengen. Dit zijn Atos, Capgemini, HP Nederland, KPN (Getronics) en T-Systems geworden. IBM en Unisys vielen af.
Woordvoerster Carla Mulder zegt dat eerst nog het bestek definitief moet worden opgesteld eer de vijf leveranciers een aanbieding kunnen doen. ‘Publicatiedatum van het bestek is op dit moment nog niet bekend. Op dit moment worden de laatste puntjes op de i gezet.’
Als maar een klein deel van het huidige personeel meegaat naar de “winnaar”. Zal er veel kennis verloren gaan en het kadaster de verliezer zijn. Het eerst bekijken van de eigen organisatie zoals de OR voorzitter voorsteld, lijkt een goed plan. Als er welles/nietis gesprekken plaatsvinden dan is er veel te veel onduidelijk en kan er onmogelijk een juist bestek komen te liggen.
Is er al betrouwbaar onderzoek beschikbaar hoe succesvol dit soort uitbestedingstrajecten zijn?
Ik hoor vaak voorbeelden van allerlei vormen van uitbesteding die uiteindelijk zorgen voor hogere kosten, minder flexibiliteit en lagere kwaliteit van de geleverde diensten. Er schieten me zelfs op dit moment geen voorbeelden te binnen van uitbesteding van intern werk waar een bedrijf of organisatie echt beter van werd – maar allicht zullen die er wel zijn.
Hoe weet/meet de KvK of hun uitbesteding ook daadwerkelijk het gewenste resultaat heeft? Kunnen ze het ook terugdraaien? Wordt alleen naar de kosten gekeken of ook naar de opbrengst van het werk dat uitbesteed is?
Ik hoop toch dat mijn cynisme onterecht is.
Wat is dat nou?
“De (90) medewerkers willen niet meewerken aan de voorbereidingen van het aanbestedingstraject”
“Een nette afvloeiingsregeling wordt onbetaalbaar”
In eerdere berichten werd al aangegeven dat er om technische redenen is gekozen voor een uitbestedingstraject en niet om op de kosten(!) te besparen + De uitbesteding moet leiden tot het gebruik van meer generieke componenten in de infrastructuur.
Kortom;
1) het huidige team lukt het blijkbaar niet deze shift naar generieke componenten te maken.
2)De marktpartijen wordt daarom gevraagd gratis te adviseren.
3)Obv besluit Kadaster zelf: Uitbesteden!
3)Dan komt een brief aan de RvB om uitstel van 1 of meerdere jaren.
4)Markt partijen gaan de competitie aan (betekent investeren)
5)Is er een eerste resultaat krijgen we dit!
Volgens mij is de boodschap aan de medewerkers niet duidelijk geweest. Kadaster heeft geen vertrouwen (meer) in jullie. Dan kunnen jullie vast willen houden aan de mooie arbeidsvoorwaarden. Als er niet gepresteerd wordt, is het over. Ook Kadaster moet eindelijk naar de kosten/baten kijken. Kijk om je heen en zie dat het nergens anders is.
Niet mee willen werken? (als in werkweigering) Daarbovenop waarschuwen dat je nog 1x zoveel mogelijk geld wil meenemen.
Hoe eerder hoe beter dat dit proces wordt doorgezet.
Aanbiedende partijen: succes met de nieuwe “gemotiveerde” mensen.
Een begrijpelijk standpunt van het personeel. Uitbesteding betekent ook verplaatsing van het werk naar Bestshore locaties. De aanbiedende partijen moeten wel bestshoren om een concurrerende positie in te kunnen nemen. Het NL personeel wordt zo snel als mogelijk ontslagen met een vertrekpremie in de hand.
@hans
Kadaster wil veranderen (naar generieke componenten). Generieke kennis is ruimschoots beschikbaar. De mensen en kennis verdwijnen niet per direct. Dus wat is het probleem? Nee laten we het eerst nog een keer uitzoeken dan weten we zeker dat er niks veranderd….
@gerbrand
Wat is betrouwbaar onderzoek? Elk onderzoek kun je onderuithalen. Ja, er zijn gerenommeerde partijen die onderzoek doen naar outsourcing en klanttevredenheid. Een recent cijfer van KPMG? 69 procent van de gevraagde outsourcingklanten (met 500 contracten, 4 miljard per jaar) geeft aan tevreden te zijn. De slechte verhalen kennen we allemaal…..
@best-shore
We kunnen aannemen dat Kadaster slim genoeg is om in de uitvraag baangaranties te eisen.
@all
Wie komt met echte argumenten?
Zijn toch vreemde ontwikkelingen. De overheid probeert op grote schaal zijn ict-diensten te centraliseren en onder te brengen in shared service centres om kostenbewuster met ict om te gaan vanuit een gezamenlijke visie en het Kadaster gaat vervolgens weer buiten deze ontwikkelingen om, een eigen tienjarig traject in. Lekker efficiënt.
Natuurlijk willen de 90 medewerkers niet meewerken aan het voorliggend aanbestedingstraject. Ze zijn natuurlijk bang om alle in het verleden verworven regelingen kwijt te raken en bij een marktpartij een nieuwe onzekere toekomst tegemoet te gaan. Logisch, zo kijkt de meerderheid hier zeker tegen aan. De OR loopt hierbij voorop om alle zekerheden te behouden. Ze spelen het vertragingsspel en zoeken daarbij de media op om nog meer druk bij de directie uit te oefenen. In het recente verleden bleek dit een succesvolle formule. Het blijkt dat namelijk dat de bestuurders de confrontatie met de OR en vakbonden zoveel mogelijk uit de weg willen gaan. Het is gebleken dat onder deze druk er vaak plotsklaps toch een ‘regeling’ voor het personeel gemaakt kan worden. Als er dan toch wordt uitbesteed, kun je op 2 vingers natellen dat de overheid zeker -niet- bezuinigd. Immers (een deel van) het werk wordt uitbesteed aan een marktpartij, die stuurt daarvoor een factuur en de overheid betaalt de loonkosten/wachtgeld etc. op een of andere wijze onverkort door.
Op deze wijze krijgt de overheid wel een meer marktconforme dienstverlening en noodzakelijk verandering in het IT domein, maar bezuinigt per saldo niets. Sterker nog dit kost extra geld ! Ik dacht als brave belastingbetaler dat de overheid nu echt aan de slag zou gaan. Hopelijk houdt de directie van het Kadaster dit goed voor ogen.
Juist de bovengemiddelde arbeidsvoorwaarden in combinatie met de lage arbeidsproductiviteit van overheisorganisaties zorgt er vroeg of laat voor dat er naar andere oplossingen gezocht wordt. Gelukkig maar want uiteindelijk zijn het u en ik die dit moeten betalen!!!
Helaas voor de medewerkers, want ja die voelen natuurlijk wel aan dat ze bij een professionele IT-club gauw door de mand vallen.
Waarom wordt er bij uitbesteding altijd naar de negatieve effecten voor het personeel gekeken. Zoals ” gouden kooi” terecht opmerkt, ziet de directie van het Kadaster geen mogelijkheid om met het bestaande personeel de noodzakelijke veranderingstrajecten zelf uit te voeren. En dat kun je ook positiever uitleggen: de huidige werknemers kunnen de bestaande operatie perfect ondersteunen, maar voor verandering en innovatie is er ook marktkennis en markttucht nodig.
Een goede mogelijkheid is om een IT leverancier verantwoordelijk te maken voor de verandering naar een nieuwe infrastructuur met behulp van de bestaande Kadaster medewerkers. Immers de leverancier, zal moeten zorgdragen voor continuiteit van de dienstverlening en deze aanvullen (verrijken) met kennis en personeel voor de transitie. Het bestaande Kadaster personeel kan de eerste periode zorgdragen voor deze continuiteit, en kan tegelijkertijd bij een IT marktpartij de mogelijkheden aangereikt krijgen om ook werk voor andere klanten te gaan doen. Het is evident dat er minder eigen werk zal zijn. Nu is het mooie dat de IT leverancier ook IT dienstverlening verzorgt aan andere overheidsinstanties vanuit zogenaamde klantenteams. Maw de Kadastermedewerkers krijgen de mogelijkheid om ook voor andere klanten te gaan werken. Dat is nog eens een nieuw perspectief ! Je moet het natuurlijk wel pakken.
Daarnaast zijn er bij IT leveranciers vaak legio mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen. De medewerker wordt vaak een pallet aan opleidingen aangeboden en er kunnen certificaten e.d. behaald worden. Natuurlijk moet je óók dat wel zelf -willen- pakken.
Kortom, een positief ingestelde Kadastermedewerker krijgt ook meer toekomst mogelijkheden. Het is de plicht van de OR om de Kadaster medewerkers een echte (IT werk) toekomst te geven ipv alleen maar keihard vasthouden aan (zekerheids/betalings)garanties.
In het artikel staat dat de op handen zijnde uitbesteding zorgt voor veel weerstand en onrust onder het personeel. Veel medewerkers willen niet meewerken aan de voorbereidingen van het aanbestedingstraject. Uitbestedingen zijn gevoelig en zorgen voor veel onzekerheid bij het personeel. Echter, de manier waarop een uitbesteding wordt vormgegeven heeft veel invloed op de mate van onrust en weerstand bij medewerkers. Het succes van uitbesteden is afhankelijk vier essentiële voorwaarden:
1. Maak een zuivere zakelijke afweging: uitbesteden mag nooit een doel op zich zijn. Uitbesteding kan dus ook onverstandig zijn. Het is daarom van belang om niet alleen financiële afwegingen mee te nemen, maar er moet ook gekeken worden naar:
? Strategie & Besturing: is de dienst strategisch of bepalend voor de besturing van de organisatie?
? Kwaliteit & Kosten: is de prijs/prestatie beter of gelijk bij externe leveranciers?
? Impact van de verandering: wat zijn de personele consequenties en wat is de vervlechting met andere diensten?.
? Marktpartijen: zijn er marktpartijen die een vergelijkbare dienst kunnen aanbieden die nu geleverd wordt?
2. Organiseer krachtige regie: naast een gedegen strategische afweging beseffen steeds meer overheidsinstellingen en bedrijven dat regie de belangrijkste kritische succesfactor is om de voordelen van samenwerking en uitbesteding daadwerkelijk te realiseren. Het stelt organisaties in staat om de luiken van de organisatie open te gooien zonder de controle te verliezen.
3. Creëer een win-win situatie: voor de start gaat het bij veel uitbestedingstrajecten al fout. Als één partij als winnaar uit de onderhandeling is gekomen dan betekent dat er ook een verliezer is. Het gevolg is een moeizame relatie en een valse start van de samenwerking. De focus bij de onderhandeling moet gericht zijn op een duurzame en langdurige relatie waarbij beide partijen tevreden zijn over het resultaat.
4. Uit de vele trajecten die ik hebben mogen begeleiden blijkt steeds weer dat het zeer belangrijk is zuivere zakelijke overwegingen samen te laten gaan met een mensgerichte veranderaanpak en een open, eerlijke en tijdige communicatie. Deze aanpak leidt niet alleen tot een soepeler proces en waardering van de medewerkers, het maakt ook dat de kritiek wordt omgevormd tot raad en advies en daarmee tot betere resultaten. Technocratische “spreadsheet”-benaderingen lijken in eerste instantie aantrekkelijk, maar leiden per definitie tot een traag en stroperig proces en ontevredenheid bij medewerkers. Zoals gezegd, uitbesteding blijft een gevoelig traject, maar de wijze waarop proces wordt vormgegeven heeft veel invloed op de mate van onrust en weerstand bij medewerkers.
Het succes van uitbesteden valt en staat met bovenstaande voorwaarden. Pas als aan deze vier belangrijke voorwaarden is voldaan heeft een uitbesteding een eerlijke kans om te slagen.