De ondernemingsraad van Het Kadaster heeft bij het bestuur opnieuw bezwaar gemaakt tegen het verloop van het huidige ict-uitbestedingstraject. De or vindt de gevolgen voor het personeel veel te ingrijpend en maakt zich zorgen over de financiële gevolgen. Intussen heeft het Kadaster vijf partijen geselecteerd die een offerte mogen indienen: Atos, Capgemini, HP Nederland, KPN (Getronics) en T-Systems. IBM en Unisys vielen af.
De landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens wil zijn kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. Het betreft een raamovereenkomst voor maximaal tien jaar met een geraamde waarde die tussen de 150 miljoen en 350 miljoen euro ligt. Zo’n negentig automatiseerders van het datacentrum moeten beslissen of ze meegaan naar de nog te selecteren winnaar van de aanbesteding.
Welles-nietes
De op handen zijnde uitbesteding zorgt voor veel weerstand en onrust onder het personeel. Veel medewerkers willen niet meewerken aan de voorbereidingen van het aanbestedingstraject. ‘Ze willen niet meewerken aan hun eigen ondergang. Zo voelen ze dat’, zegt Henk Mennegat, voorzitter van de ondernemingsraad. De or heeft begin augustus de directie op de hoogte gesteld van de zorgen die er bestaan over de huidige gang van zaken. De raad vindt dat de directie en de projectleiding nog steeds te weinig luisteren naar de bezwaren van het personeel. ‘Gesprekken gaan vaak in een welles-nietes-sfeer.’
Verder vindt de or dat de personeelskant bij de uitwerking van de uitbestedingsplannen nog steeds onderbelicht blijft. Zoals de zaken er nu voor staan zal slechts een klein deel van het personeel vrijwillig meegaan naar een nog te selecteren uitbestedingspartner. De or maakt zich zorgen over wat er zal gebeuren met het overgrote deel van het personeel van het datacenter dat niet overgaat. Bovendien voorziet de or dat nette afvloeiingsregelingen voor het Kadaster onbetaalbaar worden bij zo’n grote groep.
Bestek
Het liefst zou de or-voorzitter zien dat het uitbestedingsplan wordt uitgesteld en dat er eerst naar andere manieren gekeken wordt om de ict-organisatie binnen het Kadaster te verbeteren en goedkoper in te richten. De or trok in al een eerder stadium bij het bestuur aan de bel over dat de raad van bestuur te weinig rekening houdt met de actieve rol die de ondernemingsraad wil spelen in het traject. Mennegat stelt dat dat inmiddels is verbeterd. Zo kan de or mee-adviseren in de eerste fase van het selectieproces, waarbij vijf partijen zijn gekozen die een offerte mogen uitbrengen. Dit zijn Atos, Capgemini, HP Nederland, KPN (Getronics) en T-Systems geworden. IBM en Unisys vielen af.
Woordvoerster Carla Mulder zegt dat eerst nog het bestek definitief moet worden opgesteld eer de vijf leveranciers een aanbieding kunnen doen. ‘Publicatiedatum van het bestek is op dit moment nog niet bekend. Op dit moment worden de laatste puntjes op de i gezet.’
Uiteraard wordt er naar negatieve aspecten gekeken als werknemer. Waarom zou je als ambtenaar naar een beursgenoteerd bedrijf gaan werken dat geen CAO heeft en bekend staat om grote groepen mensen op straat te gooien als de aandeelhouders beginnen te morren. Met een beetje pech kun je dan ook niet meer je oude werk doen maar mag je doodleuk naar de andere kant van het land karren omdat de schoorsteen toch moet roken. Dan was je destijds wel bij een detacheerder gaan werken.
Daarbij aanvullend zou dan ook nog de reden zijn dat je maar weg moet omdat het blijkbaar te moeilijk is om als eigen ICT organisatie te weinig te innoveren naar (hoe paradoxaal het ook klinkt) meer generieke onderdelen. Wat hier allemaal speelt is voor de buitenstaander wellicht ondoorzichtig maar ligt het niet voor de hand om voor de bestaande ICT de gewenste innovatieve kennis in te kopen en hier dan samen mee aan de slag te gaan? Dan heb je ook geen last dat een nieuwe partij de nodig domein kennis mist of onvoldoende kundig is.
Maar nu ik er zo over nadenk lijkt dit eerder een omslachtige manier om de ICT afdeling te reorganiseren en alle ‘slack’ eruit te werken. En dan lijkt me dat de OR in deze goed het koppie erbij blijft houden en voor de werkgevers maar ook het Kadaster zelf op komt.
Argument voor uitbesteding: we hebben alle kennis in huis, maar die kennis is maar beperkt beschikbaar (kenniseilandjes), we willen niet veranderen want “het gaat toch goed zo?” en het management heeft geen ballen om er wat aan te doen.
Argument tegen uitbesteding: we hebben alle kennis is huis en dat gaan we nu, in kaart brengen, structureren en intern verspreiden en aanwenden ten behoeve van de gewenste veranderingen. Uiteraard onder leiding van goed management.
Naar mijn mening is het laatste is altijd beter: je mensen motiveren om kennis te delen en zo in huis te houden. Daarbij gestructureerd verbeteren met als resultaat dat je meer kunt doen met minder mensen, dus je hoeft geen nieuwe mensen aan te nemen als er oude weggaan, je hebt hooguit tijdelijk ondersteuning nodig bij het traject om alles (alsnog) in kaart te brengen, beschikbaar te maken en waar nodig aan te vullen.
Dus: zorg voor goed management, een goed programma en creëer commitment van onderaf. Verandering die niet gedragen wordt door het personeel is gedoemd te mislukken.
Onbegrijpelijk dat het kadaster deze partijen heeft geselecteerd om van hun te dure en weinig productieve ambtenaren af te komen.
In plaats van deze aanbieders zou ik het hele zaakje per direct onderbrengen bij een offfshore-partner uit India. Stukken goedkoper, en “cut out the middle man” want van de nu geselecteerde bedrijven gaat het werk van het kadaster ook bijna rechtstreeks naar Mumbai, Dehli of Bangalore.
Dan kun je het dus beter meteen daar naar toe brengen.
Man volgt werk principe toepassen, dus wie wil mag mee naar de nieuwe werkgever (LOL).
Maar mocht het desalniettemin toch een van de geslecteerde bedrijven worden, dan garandeer ik je dat binnen 2 jaar minimaal 60% van de medewerkers die mee gaan op straat staan. Ik heb uitgebreide ervaring met het insourcen van dit soort bedrijven, en het overgrote deel van de medeewerkers kan het werken in een commerciele/dynamische omgeving als het bedrijfsleven absoluut niet aan.
Gevolg : slecht functioneren en een VSO’tje.
Tja, logisch, ze zijn niet voor niets ambtenaar geworden. Kun je het niet trekken in de echte wereld dan was dat vroeger een mooi alternatief 🙂
Dus helaas beste kadaster-ict’ers, het zit er op.
@gouden kooi,
Als het kadaster wil veranderen, moet het doel duidelijk zijn. Nu lijkt het doel vooral outsourcen zonder voldoende kennis van de eigen problematiek. Natuurlijk is het lastig met een bestaande omvangrijke beheersorganisatie te veranderen. Alle aspecten hierin worden in diverse reacties belicht. Maar dat juist de echte kennis verdwijnt in dit soort trajecten, heb ik nog niet anders gezien. Een geruststellende gedachte is misschien dat dit door de beslissers meestal niet wordt gezien.
Afschilderen dat het datacentre van het Kadaster een dinosaurus is uit vroegere tijden, vol met onwillige en langzaam werkende werknemers is niet juist.
De situatie is wel wat genuanceerder dan dit.
De gemiddelde werknemer bij het Kadaster is geloof ik net over de 50 jaar oud. Dat is bij het datacenter niet anders. Vaak werken mensen er al meer dan 20 jaar. Nu 15-17 jaar voor hun pensioen moeten ze over naar een commerciële organisatie. Ja, dat zijn ze niet gewend. Ja, ze hebben arbeidsvoorwaarden die ze van zijn levensdagen niet terug gaan zien bij de commerciële partij.
Maar vertel me eens welke werknemer van +50 wel graag nog van baas verwisseld?
Er is zeker wel bereidheid tot werken en tot verandering. Er is over de jaren heen heel veel gevraagd van de werknemers en er is al veel veranderd. Veel processen zijn in de afgelopen jaren gemoderniseerd. De organisatie is veranderd van een mistig gebeuren van oneindige budget- en planningsoverschrijdingen naar een strak georganiseerde transparante organisatie die al jaren lang onder de geraamde kosten functioneert.
Daarom is er een grote teleurstelling onder de werknemers dat dit ‘beloond’ wordt met uitbesteding.
Er zijn nog wat andere zaken die dit traject tot een verdrietige zaak maakt voor betrokkenen. Het bestuur wilde het traject zo zorgvuldig doen dat enerzijds marktpartijen al benaderd werden om tot een regieorganisatie te komen, terwijl naar de werknemers toe verteld werd dat het enkel een onderzoek was en alle opties nog openstonden. De knagende onzekerheid en de mistige communicatie zorgen voor een gespannen situatie op de betrokken afdelingen.
Misschien is het meest prangende nog wel de reden tot outsourcing. Men is bezworen dat het niet om kosten gaat of omdat DC slecht functioneert. Tegelijkertijd is het idee tot outsourcing ontstaan als uitwerking van het meerjarenbeleidsplan waarin de financiën als voornaamste reden wordt genoemd om tot reorganisatie van het Kadaster te komen. Later is men gaan communiceren dat outsourcing de flexibiliteit moet vergroten, maar niemand geloofd dat nog. Ook omdat outsourcing al frequent plaats vindt bij het Kadaster als er flexibiliteit nodig is. Het idee leeft dat het hier gaat om een politieke afspraak die tegen alle logica in uitgewerkt wordt.