Bedrijfsapplicaties worden nog maar weinig op mobiele apparaten gebruikt. Nederlandse managers gebruiken de smartphone en tablet vooral om ouderwets te bellen en te sms’en. Ook internetten wordt veel op de apparaten gedaan, maar bedrijfsapplicaties nemen slechts 3 procent van de tijd van smartphonebezitters in beslag. Dit zijn de bevindingen van onderzoeksbureau SSI, dat in opdracht van bi-dienstverlener Kadenza 306 Nederlandse managers vroeg naar hun bezigheden op tablets en smartphones.
Op de tablet wordt iets meer aandacht besteed aan bedrijfsapps, namelijk 7 procent van de totale tijd dat de tablet wordt gebruikt. 25 procent van de tijd dient de tablet vooral als een entertainmentsysteem voor games, sociale media, video en muziek. Nog eens 25 procent wordt gebruikt voor surfen op het internet en 18 procent voor het bekijken van de e-mail. Slechts 12 procent van de tijd wordt er gebeld of gesmst met een tablet.
Op smartphones laten managers een heel ander gebruik zien, namelijk het meer traditionele beeld van de mobiele telefoon. Managers zijn 49 procent van de tijd aan het bellen of sms'en, 13 procent aan het internetten en 19 procent van de tijd wordt gespendeerd met het bekijken en beantwoorden van e-mails. 16 procent van de tijd dat managers hun smartphones gebruiken, wordt besteed aan sociale media, muziek, games en video's.
Niet doorgedrongen
Kadenza-directeur Erik Leene denkt dat zodra meer mensen een tablet aanschaffen, er meer gebruik gemaakt zal worden van bedrijfsapplicaties. 'Het achterblijven van mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties lijkt erop te duiden dat de core business nog niet tot de mobiele apparaten van managers is doorgedrongen.'