Vanaf de herfst van 2011 staan er op Amsterdam Airport Schiphol 36 elektronische grenspassage-poorten. De 'zelfbedienings'-poorten controleren de identiteit van reizigers door een foto van hun gezicht te vergelijken met de foto in hun biometrische paspoort.
De systemen worden geplaatst in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Schiphol draagt zorg voor de verbouwing. De 'e-gates' worden ontwikkeld en geïnstalleerd door een samenwerkingsverband van ict-dienstverleners Accenture, Capgemini en authenticatie-leverancier Vision-Box.
Zelfbediening
'De 36 e-gates worden op drie locaties geplaatst: op de paspoortcontrolepunten in Vertrekhal 3, Aankomsthal 3 en het paspoortcontrolepuntpunt tussen Schengen en niet-Schengen-landen. Daar worden straks ieder twaalf poortjes geplaatst', laat een woordvoerder van het ministerie van BZK desgevraagd weten.
De poorten werken op basis van zelfbediening. Dat zou het mogelijk moeten maken snel grote hoeveelheden reizigers te laten passeren. De werktitel van het project is daarom 'No-Q', een verwijzing naar 'no queue, Engels voor 'geen rij'. De installatie van de poorten wordt in het derde kwartaal van 2011 gestart.
Driehonderd systemen
In 2010 draaide Schiphol al een pilot. Het doel daarvan was volgens het ministerie om te komen tot een adequaat pakket van eisen. Aansluitend heeft een Europese Aanbesteding plaatsgevonden, waarbij Accenture de opdracht heeft gekregen. In 2010 sprak Schiphol nog van driehonderd systemen. 'Vooralsnog wordt gestart met 36 systemen. Of uitbreiding een optie is, wordt pas in 2012 bekeken', aldus de woordvoerder.
Accenture heeft in samenwerking met Vision-Box al eerder soortgelijke automatische grenspassage-programma's geïmplementeerd. Dat gebeurde op luchthavens in de UK, Portugal en Finland. Voor Schiphol gaat het echter om een systeem 'dat door Accenture wordt ontwikkeld en nog niet in die vorm op de markt bekend is', zo zegt de woordvoerder van het ministerie van BZK.