Nederlandse ict'ers moeten zich geen zorgen maken over banen die worden geoffshored naar India. Dat meent Vikram Kapoor, ceo van ict-softwarebedrijf en detacheerder iSense. Kapoor: 'Als je jezelf blijft ontwikkelen als ict'er, dan kun je prima aan de slag blijven in Nederland.' Bovendien moeten Nederlandse bedrijven van hun vooroordelen over Indiase ict'ers af. 'Tegen een Nederlander moet je niet zeggen dat hij een weekend moet overwerken, terwijl Indiërs dat als vanzelfsprekend beschouwen in drukke tijden.'
'Negen van de tien bedrijven die worden benaderd door Prowareness, willen niet aan offshoring beginnen door vooroordelen', meent Kapoor. De van oorsprong Indiase ceo heeft vanuit iSense een Indiase afdeling opgericht in Bangalore, genaamd Prowareness. Rahul Sah staat aan het hoofd van de Indiase organisatie. Kapoor stoort zich aan de houding van Nederlanders ten opzichte van Indiase ict'ers. 'Of het nu gaat om ict'ers die Indiërs als bedreiging voor hun baan zien, of bedrijven die denken dat Indiërs jobhoppers zijn, waarop je niet kunt bouwen. Er bestaan nog veel vooroordelen.'
Opvallend is de uitspraak van Kapoor dat een bedrijf niet moet offshoren om kosten te besparen. 'Uiteraard speelt dat mee, maar dat zou niet de voornaamste reden moeten zijn. Gemiddeld genomen kost een Indiase ict'er misschien minder. Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse ict'er een bedrijf achtduizend euro per maand kost, waar dat 1500 euro voor een Indiër is. Het grote voordeel moet worden gezocht in de flexibiliteit. Het tijdsverschil is slechts 3,5 uur. Onze ict'ers werken van elf tot acht uur, zodat Nederlandse bedrijven nagenoeg geen verschil merken. Er is bovendien in India veel ict-talent te halen, waardoor opschalen voor een bedrijf veel makkelijker gaat.'
Elders heil zoeken
Bij Prowareness ontwikkelen Indiërs vanuit Bangalore sofware voor Nederlandse klanten, waaronder Yes Telecom. Elke dag wordt er via Skype contact gelegd om het werk te bespreken met de klant. 'De meeste ict'ers werken hier al twee tot drie jaar. Prowareness bestaat inmiddels vijf jaar, maar we merken dat onze medewerkers blijven hangen en niet na een paar maanden hun heil elders zoeken.'
Het is Prowareness wel overkomen dat bedrijven ervoor kiezen na een paar maanden met de samenwerking te stoppen. 'Bedrijven verwachten direct perfecte producten, maar zij realiseren zich niet dat Indiërs de buitenkant erg belangrijk. Met een Indiër is een emotioneel contract eigenlijk belangrijker dan een officieel contract. Dat betekent dat er in een nieuwe werkrelatie eerst grondig moet worden kennis gemaakt, opdat de ontwikkelaars goed begrijpen wat voor software er nodig is', zegt Kapoor.
Statig kantoor
In seminars probeert Kapoor het gesprek met Nederlandse bedrijven aan te knopen. 'Mensen zien India op televisie als een land met bijna 1,2 miljard mensen en straten vol toeterende tuctucs. Maar zodra je een kantoor binnenstapt, zie je een heel andere omgeving. Voor Indiërs is de buitenkant belangrijk, dus ook een kantoor moet er statig uitzien. Ze werken hard en als deadlines gemist dreigen te worden, dan blijven ze tot 's nachts of in het weekend doorwerken.'
De ceo is zich ervan bewust dat sommige vooroordelen niet geheel ongegrond zijn. 'In Azië zijn mensen niet zo direct als in Nederland, waardoor niet direct wordt gezegd waar het op staat. Ook bij Prowareness lopen medewerkers rond die waarschijnlijk niet direct hun mond opentrekken om flink de waarheid te vertellen, maar er zijn in elk team wel mensen aanwezig die dat wel doen en kunnen.'
Banen verdwijnen niet
Nederlandse ict'ers moeten in Kapoors ogen niet de Indiërs als bedreiging ervaren. 'Je baan verdwijnt niet, maar wordt rijker. Je kunt interactie hebben met mensen uit een andere cultuur. Bovendien is er in Nederland regelmatig een tekort aan ict'ers. Zolang je blijft groeien, nieuwe ict-projecten oppakt en open staat voor nieuwe dingen, is er altijd werk in de ict. Als ik met andere ceo's praat, dan is alles wat ze over de ict'er van de toekomst zeggen: 'Hij moet blijven leren.''
Bovendien kunnen niet alle activiteiten geoffshored worden. 'Overheden zoals gemeenten willen alleen zaken doen met Nederlandse ict-bedrijven. Daarom zijn we een dependance van Prowareness in Nederland begonnen om door Nederlanders software te laten maken', besluit Kapoor.
Ik vind het offshoren niet erg maar die lui zijn niet te verstaan en denken dat wij als local IT in de lagere kaste zitten…Dat zij het “domme”werk doen is ok maar de rollen zijn nu krom genoeg omgedraaid…wij als Local I moeten voortdueren hun gemaakte fouten oplossen Moe wordt je ervan…
Al jaren horen we verhalen over de grote kostenbesparing die offshoring beloofd. In de praktijk blijkt het allemaal vies tegen te vallen. De overhead kosten worden zwaar onderschat, extra management, communicatie en coordinatie lagen kosten handenvol geld. Daarnaast valt de kwaliteit van ICT-ers zonder enige bussiness kennis vaak tegen.
Diverse grote bedrijven zijn er inmiddels ook achtergekomen en beginnen werk weer terug te halen.
Tot slot, je kan in India geen goede ICT-ers huren voor nog geen 9 euro per uur, complete onzin. Net zoals interne ICT-ers gemiddeld 8000 euro per maand kosten, ook complete onzin.
“Nederlandse ict’ers moeten in Kapoors ogen niet de Indiërs als bedreiging ervaren. ‘Je baan verdwijnt niet, maar wordt rijker. Je kunt interactie hebben met mensen uit een andere cultuur.”
Dit klinkt als een reclame spotje voor militaire dienst: Veruim je blik. Avontuur. Mensen helpen..
Helaas verveel je maanden je rot, stink je de hele dag van het zweet, tot een bermbom er een einde aan breit.
Vooroordelen over ict-hulp via uitbesteding is de subtitel van dit artikel…en om die vooroordelen tegenover Indiërs weg te nemen stellen we er maar zelfvooroordelen tegen NL ICTers tegenover.
Ik pak er 2 uit:
“Bovendien is er in Nederland regelmatig een tekort aan ict’ers…”
Deze drogreden komt zeer vaak langs in Computable artikelen en is zo’n beetje het meest gebruikte ‘verkoopargument’
“een Nederlander moet je niet zeggen dat hij een weekend moet overwerken”
Er zijn genoeg NL ICTers, die nu of in het verleden in weekenden hebben overgewerkt, zonder daarvoor een extra beloning te vragen.
Ict’ers in Nederland zijn te beroerd om te leren, ze willen er een vrije dag voor, alles betaald door de baas en het liefst tussen 9 en 5. Kansloos dus, men ziet maar niet in dat ze zichzelf verrijken en vooruit helpen in de maatschappij.
Zelf ben ik net aan een hbo informatica/bedrijfskundig informatica studie begonnen die ik voor 1/3 zelf betaal en volledig in eigentijd volg. Als men in India of waardan ook mijn werk kan uitvoeren dan zorg ik er voor dat ik daar boven kan zitten qua functie.
Inderdaad een artikel zoals er wel vaker zijn verschenen in Computable, maar de reacties zijn ook navenant.
Het besef begint gelukkig wel langzaam in de hoofden van mensen te komen dat we het ons niet kunnen veroorloven op onze lauweren te gaan zitten. Mijn advies is dan ook de titel van dit artikel ter hand te nemen ‘Nederlander moet niet bang zijn voor India’.
Niemand is onmisbaar.
@Mihael, ik ben dat wel met je eens, met die kantekening dat een HBO studie je in deze echt niet verder gaat brengen.
Het punt is gewoon dat men alles kant en klaar aangeleverd wil krijgen, alles mooi met een wizzard en een kopje koffie zodat we de tere hersentjes niet hoeven te belasten.
Om die reden stort de ict wereld al vrij snel in als het niet om dotniet, visual studio of saaie netwerken gaat.
Buiten dat scala wordt het al snel lastig goede mensen te vinden.
Wat de Indiers doen is idd werk dat iha prima door hen gebeuren kan, fouten die gemaakt worden zijn meestal het gevolg van slechte of verkeerde afspraken.
Daar hebben we hier in Nederland evenveel last van.
Ik pleit overigens niet voor de Indiers. nee zeer zeker niet ik pleit gewoon tegen matig gekwalificeerde icters, maar die zijn wel de facto standaard.
Helaas worden de vooroordelen iedere dag weer bevestigd. Alles steeds wer controleren. Wat ik zef inschat op een uur werk duurt in India drie dagen. De taalbarrière is een groot probleem, ook samen Engels spreken leidt tot soms de meest bizarre foute intepretaties.
Outsourcen aan India? Woehahaha ja, als je een project echt wil laten mislukken doe je dat.
Ik heb een leuke, uitdagende baan en die wil ik graag houden. Hoe je het wendt of keert: outsourcing kost gewoon Nederlandse werkgelegenheid.
Verder is die outsource-hype een soort golfbeweging. Ik heb tenminste al een keer of drie voorbij zien komen. Telkens als er geknepen moet worden in de budgetten, dan blijkt de IT-afdeling een stevige kostenpost en springen de artikelen met de voordelen van outsourcing weer als paddenstoelen uit de grond. En dan lees je over een anderhalf tot drie jaar later weer de eerste artikelen over bedrijven die op hun ge-outsourcede schreden aan het terugkeren zijn.
En als alles dan weer bij het oude is, is het wachten weer op de volgende recessie…