De dominantie van de personal computer (pc), die onlangs zijn dertigste verjaardag vierde, is voorbij. Dit zegt een ontwikkelaar die de eerste IBM PC ontwierp. Ook marktonderzoeksbureaus beamen dit; ze zien de vraag naar pc’s dalen. Deze geluiden bevestigen de uitspraken van Apple-baas Steve Jobs die hij deed tijdens de presentatie van de nieuwe iPad 2. ‘We leven in ‘post-pc tijdperk’.’
Mark Dean, cto voor IBM en een van de grondleggers van de IBM-pc, schrijft op zijn blog dat de personal computer steeds minder zal worden gebruikt, net zoals de typemachine of de vinylplaat. Volgens hem blijft de pc nog in gebruik, maar biedt het eindgebruikers niet meer nieuwe interessante technologie. Dean is inmiddels zelf fervent gebruiker van een tablet.
Volgens Dean staat de pc niet meer centraal, maar de interactie tussen mensen en apparatuur in sociale (netwerken) omgevingen. Dean noemt als voorbeeld het IBM Smarter Planet-initiatief, dat ict-modellen in plaats van pure hardware voor eindgebruikers ontwerpt en levert. Daarom heeft IBM eerder afscheid genomen van de productie van pc's, harde schijven, printers en typemachines zoals IBM Selectric, aldus Dean.
Tablets
Volgens onderzoeksbureau iSupply overschaduwen tablets, smartphones en andere apparatuur de traditionele pc-markt tegen 2013. Consumenten kopen steeds vaker nieuwe internetgebaseerde apparaten zoals de Apple iPad, tv's en video games. Daarvan worden er in 2013 zo'n 506,3 eenheden verkocht. Dat is 161 miljoen eenheden meer dan in 2010 het geval was. In 2015 worden 750 miljoen consumentenapparaten verkocht daarvan zijn driehonderd eenheden tablets, aldus iSupply.
De pc-markt groeit ook, maar minder snel dan vroeger. In 2010 werden er 345,4 miljoen pc's verkocht. In 2013 zijn dat er 433,7 miljoen eenheden en in 2015 groeit de afzet naar 479,1 miljoen eenheden. Het internet draait niet meer om pc's, aldus iSupply.
Niet alleen iSupply zegt dat de groei van de pc-markt afzwakt. Ook onderzoeksbureaus Gartner en IDC zien een afnemende groei. Zo heeft IDC de groeicijfers voor dit jaar bijgesteld van 7,1 naar 4,2 procent.
Apple iPad
Mensen zijn dol op tablets, met name de Apple iPad. De Apple iPad is zo populair dat concurrerende tabletmerken problemen hebben met de verkoop. De retail kampt met een groot aantal onverkochte tablets, zoals de HP Touch. HP probeert met prijsdalingen zijn tablet aantrekkelijk te maken. Volgens onderzoeksbureau Context zijn in de eerste week van augustus in West-Europa zevenhonderd HP Touchpads verkocht. Apple verkocht diezelfde week 43.000 iPads. De HP TouchPad wordt overigens niet officieel in Nederland verkocht.
Als steve jobs al zei ‘We leven in ?post-pc tijdperk?, waarom heb je dan nog steeds een pc/mac met itunes nodig om je ipad te activeren en te kunnen gebruiken?? 🙂
Hi Rudie, dat is met iOS 5 voorbij…