Door de economische crisis zijn de tarieven van zzp'ers gedaald, maar nog steeds betalen bedrijven vaak beduidend meer per uur dan dat de zzp'er uiteindelijk ontvangt. Onbegrijpelijk, vindt Myler-directeur Toon van Bodegom. ‘Als bemiddelaar moet je transparant zijn en moet je zzp'ers niet uitwringen. Gewoon netjes zakendoen en geen tarieven stapelen.'
Myler pretendeert een bemiddelaar te zijn waarbij de kostenstructuur duidelijk is voor iedereen. ‘Wij vragen 10 procent bovenop het uurloon van een zzp'er. Daarnaast vragen wij 2,50 euro per keer bij contractafhandeling. Simpel en duidelijk, iedereen weet wat we verdienen.'
Gestapelde tarieven
Transparantie is dan ook het codewoord bij Myler. Alles wat wordt ondernomen, wordt volgens eigen zeggen in het belang van de zzp'er. ‘Natuurlijk willen wij ook geld verdienen, maar het gaat om de manier waarop' verduidelijkt Van Bodegom zijn verhaal. ‘Veel bemiddelaars willen mee verdienen aan een zzp'er, waardoor er tarieven gestapeld worden. Klanten worden met hogere kosten opgezadeld, terwijl een zzp'vaak minder geld overhoudt. Dat is niet netjes zaken doen.'
De marges die Myler hanteert zijn duidelijk, maar het bedrijf wil meer voor zijn zzp'ers doen. Van Bodegom: ‘In onze arbeidsvoorwaarden zijn wij ook transparant. Wij hebben geen concurrentiebeding en delen dan ook geen boetes uit als je als zzp'er in dienst treedt bij je werkgever. Daarnaast mogen onze zzp'ers ook via andere bemiddelaars werken, je hoeft niet exclusief voor ons te kiezen.'
Sociaal-economisch netwerk
De soepele voorwaarden zijn waarschijnlijk de reden dat Myler momenteel zo'n achtduizend zzp'ers in bestand heeft staan. Daarvan zijn 60 tot 65 procent ict'er. De bemiddelaar heeft duizend man aan het werk en het bedrijf wordt via Twitter gevolgd door zo'n tweeduizend personen. Social media spelen een belangrijke rol bij Myler, het bedrijf heeft nu zelfs aan een eigen ‘sociaal-economisch netwerk'.
Een business community is niet het enige technologische aspect waar Myler momenteel aan werkt. Voor opdrachtgevers wordt er een speciale 'branded omgeving' gecreëerd, zodat bedrijven via Myler een soort eigen intranet krijgen. Voor zzp'ers werkt de bemiddelaar aan een online financiële administratie. Begin 2012 wil Myler ook functionaliteit aan het eigen netwerk hebben toegevoegd, zoals de Wall van Facebook. Hierbij krijgen mensen ‘van buitenaf' ook toegang tot het netwerk. Van Bodegom wil daarbij niet-geregistreerde zelfstandigen of mkb-bedrijven gaan benaderen om ze in portfolio op te nemen.
Zzp-verzekering
Toch zijn transparantie en technologisch vernuft niet de enige twee zaken waarmee Myler zzp'ers probeert te trekken. ‘Zzp'ers hebben hele specifieke wensen', vervolgt Van Bodegom. ‘Daar spelen bedrijven vaak niet goed op in. Zo missen zzp'ers vaak een verzekering die op hun situatie inspeelt. Daarom hebben wij besloten samen met Achmea een verzekering aan te bieden die helemaal toegespitst is op zzp'ers. We praten ook om een vergelijkbaar product voor pensioenen op te zetten en je kan bedenken dat dit soort zzp-initiatieven ook voor bijvoorbeeld flexwerken of huisvesting kunnen worden aangeboden.'
De verzekeringsdienst waar Van Bodegom aan refereert heet GoedGenoeg.nl. Trots laat de Myler-directeur een online filmpje zien met uitleg over de verzekering. ‘Dit spreekt een zzp'er aan, toch? Weet je wat grappig is? Onze eigen zzp-ict'ers hebben deze website ontwikkeld. We bedenken met de klant een concept en voor de technische realisatie ervan, schuiven we onze eigen mensen naar binnen.'
Competence community
Tot slot paait Myler zzp'ers ook met opleidingsmogelijkheden. Binnen een 'competence community' heeft de bemiddelaar afspraken met leveranciers gemaakt over opleidingen. Van Bodegom: ‘Samen trainen wij de doelgroep goed. We kopen die opleidingen collectief in, zodat we een lagere prijs krijgen. Hier profiteert de zzp'er ook van, al betaalt hij wel zelf zijn eigen kosten. Wij bemiddelen alleen, we verdienen er geen geld mee. Op die opleidingen zit geen marge voor ons. Daarnaast stellen we samen met klanten ontwikkelingsplannen op.'
Door volledig open te zijn, biedt Myler diverse mogelijkheden aan zzp'ers om te kunnen ondernemen. ‘Zzp'ers zijn op zoek naar vier dingen vinden', rondt Van Bodegom af. ‘Dit zijn in volgorde 1. opdrachten, 2. netwerk, 3. informatie en 4. ontwikkeling. Wij stellen daarom onze database open, zodat zzp'ers en klanten elkaar kunnen vinden. Door alles gesloten te houden, frustreer je alleen maar de betrokken partijen. Ons motto is dan ook ‘niet frustreren, maar faciliteren'.'
Bio Toon van Bodegom
Toon van Bodegom bekleedt sinds 1992 directeursfuncties. Ruim 2,5 jaar doet hij dit nu bij zzp-bemiddelaar Myler. Ook doet hij dit al zes jaar bij consultancybureau Numa Group. De twee jaar daarvoor zat hij bij Raet, it-dienstverlener op het gebied van HR en payroll. Vanaf 1992 zat hij tien jaar bij Getronics Consulting en van 1992 tot 1999 was hij ook directeur bij telecomleverancier Koning en Hartman.
@Kees Wiel, 18-08-2011 11:18
Het punt is dat je in feite gedwongen bent om via dit soort partijen te werken omdat veel van de grotere bedrijven in Nederland geen zaken willen doen met individuele ZZP-ers. Zij hanteren veelal een preferred suppliers list. Soms heb je geen keuze om met een partij als Myler in zee te gaan, ook als je al weet welk bedrijf de vacature heeft openstaan. In zo’n geval vraagt Myler dan EUR 10 per uur voor de bemiddeling zolang het contract duurt. En dat is best prijzig te noemen.
Ik moet toch even opkomen voor Myler; ik ben via Achmea Innovatie bij Myler terecht gekomen. Zij hebben dus geen bemiddeling voor mij gedaan, maar zorgen wel voor een tijdige en gegarandeerde betaling van mijn facturen. Dit doen zij voor 2,50 per uur. Dus geen 10 euro of 10%. Zij rekenen alleen 10% als zij de actieve bemiddeling doen. Dit is een marktconform tarief bij bemiddeling. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik meer een voorstander ben voor een vaste prijs per uur, ook bij bemiddeling. De dienstverlening kosten dan xx euro. Dat is het prijskaartje, ongeacht jouw uurtarief. Helaas zie je dat nog te weinig in de markt.
LOL MYLER BIEDT een tarief van 50 euro per uur voor senior Java developers wel transparant dat hun 25-30 euro per uur in hun zak steken.