Het brugdek van de Merwedebrug bij Gorinchem op de A27 wilde zaterdag 13 augustus 2011 niet sluiten vanwege een 'softwarestoring'. Dat bevestigt Rijkswaterstaat (RWS) Zuid-Holland.
'Na een normale brugopening om 8.15 uur bleek de brug vervolgens niet meer dicht te kunnen', vertelt een woordvoerder. Het ging om een storing in het softwaresysteem voor de automatische bediening van de brug, zo liet RWS zaterdag al weten aan de NOS.
De brug bleef open tot 10.45 uur, waardoor zich lange files vormden. De woordvoerder van RWS Zuid-Holland: 'Een monteur heeft het systeem systematisch nagelopen, waar enige tijd overheen gaat.'
Wat er exact mis ging, is nog niet bekend: 'De systemen van een brug zijn technisch complex van aard. De exacte oorzaak van de storing wordt in de komende dagen dan ook nader onderzocht.'
Bruggen voldoen niet aan eisen
Volgens RWS voldoet een 'aantal objecten van de in totaal 165 beweegbare bruggen van RWS niet meer aan de huidige eisen. 'Deze complexe objecten kennen een grote diversiteit in gebruik, techniek en leeftijd. De techniek en de (inter)nationale regelgeving hebben zich verder ontwikkeld. Een aantal objecten voldoet daarom niet meer aan de huidige eisen. Om goed in te kunnen spelen op deze ontwikkelingen zorgt RWS voor toegesneden bedieningsvoorschriften, training van het (bedienend) personeel en toezicht.'
Volgens RWS is de veiligheid niet in het geding. 'Er vinden reguliere inspecties plaats waarmee het veiligheidsniveau wordt bewaakt.'
Dus: omdat de eisen zijn aangepast, gaat de brug niet meer dicht. Right.
Er bestaan systemen met multi-core processoren en meervoudige mechanische vrijheden die in geval van problemen door middel van ingebouwde intelligentie adequaat en snel kunnen ingrijpen. Ooit noemde men deze systemen: brugwachters.
Natuurlijk is de veiligheid wel in het geding omdat RWS haar eigen (ingehuurd) personeel instrueert om veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Daarbij zeggen ze zelf dat ze hun eigen software (dat ze laten bouwen) grondiger wil gaan (laten) testen dan ze tot nu gedaan hadden. De kans dat het goed fout gaat is alleen relatief klein.
Het beleid van RWS is simpelweg te weinig toegespitst op veiligheid in het algemeen want anders hadden ze al lang rekening gehouden met de veranderde wetgeving. Daar gaat ook vaak jaren overheen om het door te voeren plus de tijd die ze gegund wordt om de boel op tijd op orde te brengen. Dat zou dan ook geen punt mogen zijn.
Het punt is dat zulke aanpassingen geld kosten en tijd kosten en dat er rekening mee moet worden gehouden in de organisatie. Alleen besteed die dit soort werk uit aan organisaties die weinig of geen belang hebben om zich met (Europeese) wetgeving bezig te houden als zij niet in dienst van RWS werkt. Dus zal RWS dit allemaal zelf in de gaten moeten houden. Hadden ze hiervoor interne mensen gehad dan hadden ze iig sneller kunnen acteren op veranderende eisen.