Vanaf eind 2012 wordt de Ketelbrug ingrijpend gerenoveerd. Niet alleen de stalen kleppen, maar ook het besturingssysteem van de Ketelbrug worden daarbij vervangen.
'Er moeten geheel nieuwe brugkleppen komen', vertelt een voorlichter van Rijkswaterstaat. 'Daar hoort dan ook een nieuw besturingsmechanisme en bedieningssysteem bij. En daarmee vervang je dus meteen ook de tijdelijke veiligheidsschil die in 2009-2010 is aangebracht.'
Deze beveiligingsschil moet voorkomen dat de klep opengaat op het moment dat slagbomen niet (helemaal) gesloten zijn.
Software- en hardwaregebreken
In de noodbediening van de Ketelbrug zat een fout in de functionele eisen voor het systeem: er ontbrak code die voorkomt dat de brug opengaat op het moment dat de slagbomen nog niet gesloten zijn.
Daarnaast vertoont ook de hardware gebreken. Zo vertelde een hardware-ingenieur tijdens de rechtszaak tegen de brugwachter van de Ketelbrug dat de elektronische aansturing van bepaalde hardwarematige vergrendelingen niet volledig betrouwbaar was gebleken. De betrokken relais zouden, mogelijk door veroudering, 'kleverig' zijn. Daarmee bedoelde hij dat deze relais wanneer de spanning wegviel, niet altijd terugsprongen in de ruststand. Deze situatie zou aanleiding kunnen zijn tot 'onvoorspelbaarheid van het systeem'.
Die onvoorspelbaarheid bleek ook op maandag 25 juli 2011. Toen wilde het brugdek van de Ketelbrug rond het middaguur niet goed sluiten, waardoor het verkeer op de A6 zo'n twintig minuten voor de brug vast stond. De oorzaak was een 'defecte gradenmeter', zo vertelde Rijkswaterstaat aan Omroep Flevoland. 'De meter gaf geen signaal dat het brugdek was gesloten. Daarom zorgde het veiligheidsssysteem ervoor dat de slagbomen omlaag bleven en het verkeer niet kon doorrijden', aldus de woordvoerder.
Meer storingen
'Tot de renovatie wordt de Ketelbrug zeer goed onderhouden en daarbij is de veilige bediening het belangrijkst', vertelt de woordvoerder. Hierdoor onstaan eerder storingsmeldingen. Dat komt volgens de woordvoerder niet omdat het systeem 'bijzonder gevoelig voor storingen' zou zijn, 'maar juist omdat Rijkswaterstaat hogere eisen stelt. Dat betekent dat we ervoor kiezen om de bediening eerder stil te zetten als we denken dat iets niet doet wat het moet doen.'
Brug is deels kromgetrokken
De renovatie van de Ketelbrug is onderdeel van een grotere operatie, die in 2008 is aangekondigd. Toen bepaalde minister Eurlings dat 14 stalen bruggen moesten gerenoveerd of vervangen. Deze bruggen moeten vóór 2014 worden vernieuwd, omdat het staal te lijden heeft onder het toegenomen zware verkeer.
Rijkswaterstaat schreef de aanbesteding voor de renovatie van de Ketelbrug in maart 2011 uit. In de aanbesteding valt te lezen dat er scheurvorming in de stalen kleppen van de Ketelbrug optreedt. Daarnaast zijn er 'problemen opgetreden bij het openen en sluiten van de brug. Er is geconstateerd dat de brug deels is kromgetrokken'. Begin augustus is bekend geworden welke aannemer de aanbesteding heeft gewonnen: BSB Staalbouw.
En nu maar hopen dat ze alles goed testen voordat het opgeleverd wordt.
Ik hoop eerlijk gezegd meer dat ze goed ontwikkelen. Met testen toon je slechts (gebrek aan) kwaliteit aan…
De goedkoopste aanbieder kan zich alvast melden. Verstand van PLC’s en bruggenbouw is niet nodig, als het maar weinig kost. Ik heb dit in Noorwegen wel eens zien gebeuren, stel hippies uit de rock-scene automatisering die zich rijk gerekend hadden in de industriele automatisering, en een offerte zo verschrikkelijk goedkoop hadden, dat ze de klus kregen. Dat hebben ze geweten in Oslo.
De titel van dit stuk geeft niet het goede beeld. Zo lijkt het net alsof het om het besturingssysteem gaat, maar dat is niet het geval. Het gaat om de stalen brugkleppen. Die zijn verouderd en worden vervangen. In het kielzog daarvan moeten ook het besturingsmechanisme en bedieningssysteem worden vervangen.
Een brug die onbedoeld zijn gesloten stand verlaat kan ook voorkomen worden doordat er in de software een extra code (lees: intelligentie)wordt toevoegen met behalve “inschakelstoring” (motor inbedrijf) ook de detectie van “uitschakelstoring” met gevolg door bijv. een harde noodstop. Met uitschakelstoring wordt bedoeld wannneer er geen inschakelcommando is maar door onbekende reden (een kleverig relais contact) een inbedrijf melding er is van de brug motor! Verder is het veld statusmelding “rem gespannen” van de mechanische rem absoluut geen overbodige lux ongeacht de rem fail safe is uitgevoerd, vooral bij de bascule brug die negatief gebalanceerd is. De bedieningsvrijheid in noodbedrijf blijft een issue!