Door een storing in het datacenter van Getronics in Amsterdam heeft uitgeverij Wegener vrijdagochtend 5 augustus 2011 geen kranten kunnen uitgeven. Lezers van De Gelderlander, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, BN DeStem, de Stentor en De Twentsche Courant Tubantia vonden daardoor geen krant op de deurmat. Krantenpagina's in het cms-systeem Hermes konden niet naar de drukkerij worden gestuurd door een storing bij Getronics, dat de ict-infrastructuur van Wegener beheert.
Het probleem is inmiddels verholpen maar dat was te laat om de krant nog te drukken en te verspreiden. Ict-directeur Eilko Bronsema van Wegener vertelt dat door een storing bij Getronics werkplekken en servers niet beschikbaar waren. 'Door de storing bij Getronics stokte de op Citrix-gebaseerde serveromgeving.'
Bronsema legt uit dat de opgemaakte krantenpagina's die digitaal naar de drukker worden gestuurd niet aankwamen. 'Servers herkenden elkaar niet meer in verband met problemen met de dns-server en active-directory-server.'
Bronsema kan zich niet herinneren dat door dergelijke problemen geen kranten werden gedrukt. Bronsema vertelt dat de storing uitgebreid zal worden geëvalueerd. 'In eerste instantie waren we natuurlijk volledig gericht op het verhelpen van de problemen', maar we gaan met Getronics rond de tafel om te kijken hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden.'
Website uit de lucht
De websites van onder andere De Gelderlander was enige tijd uit de lucht. Abonnees van de krant bezochten massaal de internetsite. De uitgever heeft de capaciteit van de bandbreedte opgeschroefd om de website weer in de lucht te krijgen, vertelt de ict-directeur.
‘Geen verband met overstap HCL’
Wegener besteedt momenteel het serverbeheer uit aan HCL. Die dienstverlener is aangewezen als vervanger van opdrachten die nu nog worden uitgevoerd door Getronics en Atos. Volgens Bronsema heeft de storing niets te maken met de overstap van Getronics naar HCL.
Lees de artikelen eens van onder naar boven en trek vervolgens zelf je conclusie 🙂
22-07-2011Wegener schrapt 40 ICT-banen na uitbesteding
23-02-2011Wegener krijgt inzage in ICT-knelpunten
15-07-2009ICT Wegener draait nog op uitwijkomgeving
12-02-2009Uitgeverij Wegener reorganiseert ICT-afdeling
26-06-2008Uitgeverij Wegener snijdt in aantal ICT-banen
Hi Patrick,
Ben je misschien deze vergeten?
26-07-2011 09:39 – KPN schrapt 2500 Getronics-banen
Trouwens handig van de KPN om voor slecht nieuws de naam Getronics te gebruiken
10-05-2011 09:57 – KPN schrapt naam Getronics
“Bronsema kan zich niet herinneren dat door dergelijke problemen geen kranten werden gedrukt.”
Als ik het mij goed herinner… dan was de laaste keer 15-7-2009 of zoiets…bij uh…enne Wegener! (zie artikel)
En het was onmogelijk om e.e.a. op een USB stick of externe HD te zetten en per fiets/trein/auto af te geven bij de drukker?
Of ben ik nu weer veel te ouderwets?
Zeker weer een cross-connect kastje
Getronics is gewoon de ICT-afdeling van KPN, dus die naam had ook in het artikel moeten staan.
Dit is werken in de cloud, makkelijk, kosten efficient en als het mis gaat, dan praten we over een incident maar de impact groot.
volgens het verhaal lag er een switch uit, komt dicht in de buurt van de opmerking van otherwise
Ik zeg ook altijd, corebusiness moet je niet uitbesteden. Management wel, da’s geen core. Managers stappen immers over van de ene branche naar de andere, waarmee ze mijn gelijk aantonen.
Besteed de ICT gewoon uit aan HCL in India dan zijn je problemen over.