Wederom veroorzaakt een ict-storing bij NYSE Euronext problemen op de Amsterdamse beurs. Vrijdag 29 juli 2011 werd het computersysteem van Euronext getroffen door een softwareprogramma dat niet reageerde. De applicatie is bedoeld om transactieprocessen te beheren. Deze liep vast, waardoor tussen 15:24 tot 17:08 uur geen standen konden worden doorgegeven op de AEX. Ook de beurzen van België en Frankrijk hadden problemen door de storing. De beurshandel kon doorgaan, maar desondanks zijn optiebeleggers woedend. In dezelfde maand, op 12 juli 2011, vond ook een storing plaats bij Euronext.
In Het Financieele Dagblad van 2 augustus 2011 geven verschillende optiebeleggers aan niet te spreken te zijn over de storing. Optiebeleggers speculeren op de beurs, dus hebben zij de laatste beursstanden nodig. Omdat deze niet konden worden vrijgegeven, hebben beleggers in sommige gevallen voor duizenden euro's verloren door de storing. Bovendien zeggen de financiële mannen dat Euronext niet duidelijk was in wat de procedure was, wat hen belemmerde in de uitvoering van hun werk.
In Computable gaf expert Igor Ybema naar aanleiding van de storing van 12 juli 2011 aan dat Euronext zijn problemen niet volledig de baas is. Tijdens die storing ontstond een vertraging in de indexsystemen, waardoor de publicatie van aandelenkoersen urenlang moest worden stilgelegd. Volgens NYSE Euronext lag de oorzaak toen aan een 'overschrijding van de berichtcapaciteit in een upstream datasorteer- en routeerapplicatie'.
NYSE Euronext heeft bekend gemaakt het Japanse technologiebedrijf Metabit te willen overnemen. Deze onderneming verbindt dealingrooms met kopers. Of dit een stap is om iets aan de technische storingen te doen, is nog onbekend.
Donald Duck
Op 2 augustus 2011 werd de Amsterdamse beurs door een opmerkelijke beroemdheid geopend. De gong kreeg een klap van een Donald Duck. In het gelijknamige tijdschrift wordt heel 2011 extra aandacht besteed aan geldzaken. Volgens Euronext wil de stripeend 'niet rijk worden zoals zijn oom Dagobert, maar op een educatieve een humoristische wijze de weekbladlezers wat bijbrengen.'
Tja, de systeembeheerders waren natuurlijk systeembeheerdersdag aan het vieren 🙂
Maar alle gekheid op een stokje: het is natuurlijk wel zorgwekkend dat het zoveel tijd kost zo’n cruciale applicatie opnieuw in de lucht te krijgen.
Vooral een applicatie die “spontaan” niet meer reageert vind ik nogal eng. Als je niet weet wat de oorzaak is, weet je ook niet of het euvel zich nogmaals voor zal doen.
Naar aanleiding van de ict-storing bij NYSE Euronext die problemen veroorzaakte op de Amsterdamse beurs, is een gevolg van de ingeslagen weg naar nieuwe platformen. Allereerst had men nooit de legacy systemen moeten verlaten. Alvorens het plan van eisen integraal over te nemen en tevens naar de actualiteit te updaten. Temeer in het verleden altijd de norm 7x24x365 beschikbaarheid een vereiste was. Dit heeft zich dan ook meer dan bewezen!
Voor deze problematiek waar PaVaKe ook al over reageert is het noodzakelijk de root cause te vinden van de ontstane problemen temeer daar dit binnen 1 maand tijd al 2 keer is voorgekomen. Uiteraard zijn hier beschikbare oplossingen voor om dit te kunnen vaststellen en om een structurele oplossing mogelijk te maken zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen.
Middels consultants die gespecialiseerd zijn in diepgaande analyse en gebruik makend van integrale Auditing oplossing die op alle relevante besturingssystemen en databases de transactieanalyses kunnen naspelen. Hierdoor kan binnen een zeer korte tijd een oplossing worden geboden. Voor meer informatie zijn de contactgegevens bekend bij de redactie.
Naar aanleiding van de ict-storing bij NYSE Euronext die problemen veroorzaakte op de Amsterdamse beurs, is een gevolg van de ingeslagen weg naar nieuwe platformen. Allereerst had men nooit de legacy systemen moeten verlaten. Alvorens het plan van eisen integraal over te nemen en tevens naar de actualiteit te updaten. Temeer in het verleden altijd de norm 7x24x365 beschikbaarheid een vereiste was. Dit heeft zich dan ook meer dan bewezen!
Voor deze problematiek waar PaVaKe ook al over reageert is het noodzakelijk de root cause te vinden van de ontstane problemen temeer daar dit binnen 1 maand tijd al 2 keer is voorgekomen. Uiteraard zijn hier beschikbare oplossingen voor om dit te kunnen vaststellen en om een structurele oplossing mogelijk te maken zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen.
Middels consultants die gespecialiseerd zijn in diepgaande analyse en gebruik makend van integrale Auditing oplossing die op alle relevante besturingssystemen en databases de transactieanalyses kunnen naspelen. Hierdoor kan binnen een zeer korte tijd een oplossing worden geboden. Voor meer informatie zijn de contactgegevens bekend bij de redactie.
@Marco Stein: WTF? Wat een lap (niet veel zeggende) tekst in een poging je diensten aan de man te brengen?
Natuurlijk is het van belang om de ‘root cause’ te vinden maar tevens (m.i.z.) ook te makkelijk om het te schuiven op het verlaten van legacy systemen (even je opmerking ongenuanceerd genomen).
Wel ben ik benieuwd of de oorzaak(en) binnen een kort termijn gevonden en opgelost worden en in hoeverre daar verdere details over bekend gemaakt zullen worden. Daar kan van geleerd worden.