Microsoft neemt in een video de zakelijke versie van Google Gmail op de korrel. In het reclamefilmpje om Office 365 te promoten doet een opvallende postbode zijn ronde, waarbij de man het niet zo nauw lijkt te nemen met het briefgeheim.
Het filmpje wordt verspreid via sociale netwerksites, zoals Twitter, en begint met de aankondiging: 'The following scene represents the opposite experience of Office 365.' Microsoft gaat hiermee frontaal in de aanval met Google om het nieuwe Office 365 te promoten en steekt in de video de draak met het concurrerende programma Google Apps for Business.
De postbode is geen gewone brievenbezorger, maar luistert naar de naam 'Gmail Man'. Volgens de video is hij een echte snuffelaar die de poststukken analyseert om zo de ontvangers ongevraagd advies te verstrekken. Als die de vraag stellen of dat zomaar kan, antwoordt Gmail Man: 'Who cares!'
Menigeen zal bedenkingen hebben bij deze promotievideo. Office 365 is namelijk alleen beschikbaar voor bedrijven, waardoor het geen gerichte advertenties verstrekt. De zakelijke versie van Gmail (Google Apps for Business) toont ook geen advertenties, in tegenstelling tot het gratis Gmail, dat voor particulieren op die markt is. Microsoft heeft voor deze markt Windows Live, dat ook gewoon gerichte advertenties toont.
In samenwerking met Datanews
Microsoft (en andere grote IT-bedrijven) maken wel vaker vergelijkende filmpjes. Wie kent niet de filmpjes die een Mac en een PC vergelijken. Maar verschillen worden daar hooguit opgeblazen. Er wordt normaal geen totaal verschillende producten vergeleken. Dat zie je eigenlijk alleen als het vergelijkende bedrijf zich vlak voor de afgrond bevindt en in een laatste stuiptrekking probeert te redden ten koste van een concurrent. Ik geloof niet dat Microsoft zich in die situatie bevindt. Wat het zeer vreemd maakt.
Aan de andere kant moet je het ook zien als een flimpje voor de achterban. Waarschijnlijk was het nooit de bedoeling geweest om openbaar te maken en was het als entertainment bedoeld op de conferentie.