In Nederland worden er minder diensten afgenomen bij onafhankelijke mobile virtual network operators. Dit zijn bedrijven die onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen, zonder een eigen netwerk te hebben. Voorbeelden hiervan zijn AH Mobiel, Lebara Mobile, Lycamobile, MTV Mobile en Tele2 Mobiel. Nederlanders maakten in het eerste kwartaal van 2011 minder gebruik van deze virtuele operators. Zij hebben nu een marktaandeel van 13,7 procent, een daling is van 2,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2010, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Hi en Telfort doen het 't best in de categorie merken die eigendom zijn van een provider en Lebara en Lycamobile zijn populair onder gebruikers van onafhankelijke virtuele operators. Lebara en Lycamobile profileren zich beide als voordelige operators voor internationaal bellen.
KPN is de netwerkprovider die het meest gebruikt wordt, maar deze zag een daling in het eerste kwartaal van 2011. Vodafone en T-Mobile zagen hun marktaandeel juist groeien. T-Mobile laat de meeste groei zien met onder andere het nieuwe merk Simpel. Andere nieuwe spelers op de markt zijn Vodafone's Hollandsnieuwe en Sizz en Hi's MTV Mobile. T-Mobile heeft naast Simpel ook Hyves Mobile, een samenwerkingsverband met het Nederlandse social network Hyves.
Competitieve markt
Er werden in Nederland 2,8 miljoen simkaarten verkocht in het eerste kwartaal van 2011. Er waren in die periode 56 virtuele operators en dat aantal is niet veranderd ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Telecompaper-onderzoeker Alejandra van de Roer ziet een zeer competitieve markt: 'Nieuwe spelers zullen echt iets moeten toevoegen en meer dan enkel voice en sms moeten bieden.' Zeker nu de data-abonnementen van KPN en Vodafone fiks in prijs omhoog gaan, kijken consumenten rond wat er nog meer op de mobiele telefoniemarkt te halen is.
Het aantal klanten dat bij een virtuele operator diensten afneemt is iets toegenomen met 0,4 procent tot 6,6 miljoen klanten, waarvan de meesten (3,7 miljoen) kiezen voor merken van grote netwerkoperators. Van de virtuele operators wordt 77 procent dan ook gerund door grote netwerkoperators. Telecompaper verwacht dat de Nederlandse mobieletelefoniemarkt het in de toekomst moeilijker zal krijgen door nationale en EU-regelgeving.
Nichemarkten opzoeken
Willen providers groeien, dan moeten er nichemarkten worden gevonden of interessante, waardevolle diensten worden geïntroduceerd. Of er moeten, zoals de afgelopen tijd gebeurde, meer virtuele operators komen die al een vaste klantenbasis hebben, zoals MTV Mobile en Hyves Mobile.