Er zijn wereldwijd 362 miljoen mobiele telefoons verkocht in het tweede kwartaal van 2011. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. De mobiele telefoons van Nokia blijken nog steeds het meest populair. Het Finse telefoonbedrijf zag zijn marktaandeel echter dalen naar 24,5 procent, sinds 1999 het laagst gemeten marktaandeel van Nokia. Tot deze conclusies kwam het Amerikaanse onderzoeksbureau Strategy Analytics.
De touchphones van Nokia zijn niet spannend genoeg en er is weinig vraag naar het besturingssysteem Symbian, waardoor Nokia het voor het eerst in tien jaar moeilijk heeft, zegt analist Neil Mawston. Ook denkt Mawston dat Nokia nog niet echt is doorgedrongen in de Amerikaanse markt en daardoor nog geen hoge ogen gooit in de smartphone-markt.
Samsung, het grootste ict-bedrijf van de wereld, behaalt qua mobiele telefoonverkopen in het tweede kwartaal 2011 een tweede plek met een geschat totaal van 74 miljoen stuks. Het marktaandeel was 20,5 procent, wat slechts een stijging is van 0,6 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2010.
Apple versus LG
Tot slot is LG het derde merk dat de meeste mobieltjes heeft verkocht in het tweede kwartaal met een marktaandeel van 6,9 procent. Dit is een daling ten opzichte van datzelfde kwartaal 2010, toen het marktaandeel 9,6 procent was. Volgens Strategy Analytics zijn het vooral de 2G-telefoons die niet zo hard gaan bij de Koreaan. Bovendien moet LG zijn plekje in de lijst in de gaten houden, nu Apple het bedrijf met een percentage van 5,6 procent marktaandeel op de hielen zit met 20,3 miljoen verkochte iPhones.