De koers van de Amerikaanse bi-leverancier Microstrategy wordt bepaald door business intelligence (bi)-software voor gebruik op mobiele apparaten, levering van bi via internet (cloud computing) en koppelingen met sociale media. De analyse van grote databestanden, die nu goed is voor ongeveer 90 procent van de omzet, verdwijnt naar de achtergrond.
'Treinkaartjes, recepten, de sleutel van je huis, alles wordt software en voor het gebruik zijn mobiele apparaten nodig. Tussen nu en drie jaar zal iedereen een tablet of smartphone hebben.' Aan het woord is Microstrategy-ceo Michael Saylor. In zijn toekomstvisie van bi draait het om mobiele apparatuur en social media. Binnen zijn bedrijf verdwijnt 'traditionele bi', zoals analysesoftware voor grote databestanden, naar de achtergrond. Waar andere leveranciers zich richten op de analyse van grote databestanden en het voornamelijk over 'big data' hebben, weerklinken tijdens het Microstrategy World congres in Monte Carlo voornamelijk de woorden mobiel, social media en cloud computing.
Het lijkt een bewuste keuze van de leverancier die als een van de weinigen is overgebleven als zelfstandige bi-leverancier. Gelet op de toekomst zal het bedrijf waarschijnlijk meer succes boeken met specifieke toepassingen van bi voor mobiele apparatuur en social media dan met het in de pas proberen te blijven bij grote softwarebedrijven die bi-leveranciers hebben ingelijfd. Verkoopdirecteur Noord-Europa Ton Ter Laak. 'Als kleinere leverancier moet je je differentiëren van grote concurrenten als SAP en Oracle.'
Filiaalmanager met iPad
Microstrategy ziet bijvoorbeeld de detailhandel als een belangrijke groeimarkt. Ter Laak: 'Vroeger was een filiaalmanager voor bijvoorbeeld verkooprapporten afhankelijk van het hoofdkantoor. Door toepassingen als cloud computing en mobiele bi heeft hij die informatie nu in de winkel tot zijn beschikking. Hij kan met een iPad langs de schappen lopen.'
Ter Laak, die ook verantwoordelijk is voor de Nederlandse organisatie, ziet de Nederlandse landenvestiging groeien. Tussen juni 2010 en juni 2011groeide het personeelsbestand van zestien naar 29 man. Het kantoor in Utrecht werd te klein en het bedrijf verhuisde naar Bunnik. Ter Laak ziet de vraag verschuiven van complexe dashboards met zeer uitgebreide functionaliteiten naar relatief eenvoudige dasboards en rapporten die snel relevante informatie kunnen bieden en met relatief weinig ict-kennis gebouwd kunnen worden.
Een andere belangrijke peiler in de nieuwe koers van Microstrategy is social media. Het bi-softwarebedrijf levert een koppeling waarmee gegevens van de sociale netwerksite Facebook gekoppeld kunnen worden met bedrijfssoftware voor erp of crm.
De software converteert de data van het sociale netwerk naar gegevens in het bestandsformaat van relationele databases van bedrijfssystemen. De dienst met de naam Gateway for Facebook wordt via het web geleverd en dient ook als ontwikkelplatform voor applicaties voor marketing en klantrelatiebeheer op mobiele apparaten.
Met de Facebook-koppeling kan de leverancier een goudmijn aanboren, maar het is natuurlijk de vraag hoe relevant en bruikbaar die informatie is voor marketeers. 'Iemand die lid is van bijvoorbeeld de Ferrari-community hoeft nog geen interesse te hebben in de aanschaf van zo'n bolide. En mag je er automatisch van uitgaan dat diegene ook interesse heeft in informatie over andere sportautomerken?', redeneert een criticus in de wandelgangen na een sessie over de Facebook-koppeling.
Benelux
De wereldwijde omzet van Microstrategy bedraagt ongeveer vijfhonderd miljoen dollar. Daarvan wordt een derde deel in Europa behaald. In de Benelux wordt ongeveer veertien miljoen euro omgezet. Daarmee is het bedrijf in vergelijking met landen als Frankrijk, Spanje en Duitsland een kleine speler, stelt Ter Laak.