Website-beheerders kunnen aansprakelijk worden gesteld voor informatie die internetgebruikers op hun website publiceren. Dat blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een zaak tussen L’Oréal en eBay.
Volgens de uitspraak kunnen website-eigenaren aansprakelijk worden gesteld voor diensten die derden op hun site aanbieden. Tot nu toe konden merkhouders alleen eisen dat nepartikelen van websites worden afgehaald. Het Hof heeft nu echter bepaald dat website-beheerders aansprakelijk kunnen worden gesteld voor wat gebruikers op hun websites doen.
Cosmetica-fabrikant L'Oreal verweet online marktplaats eBay dat deze actief reclame maakte voor niet-officiële merkproducten op zijn website. Daarmee zou eBay inbreuk maken op de rechten van L'Oreal. Het Europese Hof van Justitie stelt die laatste nu in het gelijk. L'Oréal had eerder rechtszaken tegen eBay in onder andere Groot-Brittannië en Frankrijk verloren, maar krijgt nu bij het Europese Hof haar gelijk.
‘Teleurstellende uitspraak’
Rejo Zengers van Bits of Freedom spreekt van een 'teleurstellende uitspraak': Je kunt nu al voorspellen wat er straks gaat gebeuren. eBay wil natuurlijk niet graag verantwoordelijk worden gehouden voor wat haar gebruikers op haar website publiceren. Om gedoe voor te zijn zal eBay voorzichtiger worden. De marktplaats zal steeds vaker aanbiedingen weigeren of filteren, ook voor spullen die misschien helemaal niet illegaal zijn.'
Herziening Europese richtlijn
Het Hof refereert in haar uitspraak aan een Europese richtlijn uit 2000 over elektronische handel. Die stelt weliswaar dat 'tussenpersonen' niet aansprakelijk zijn voor de informatie die gebruikers via die website publiceren, maar het Hof beschouwt eBay echter niet als zo'n tussenpersoon. Omdat de online marktplaats in dit geval de L'Oreal-producten actief promootte, treedt ze op als reclamebureau, zegt het Hof. Daarmee kan de marktplaats, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een hosting partij, aansprakelijk worden gesteld als er inbreuk op de rechten van een merk wordt gepleegd.
Zengers: 'Er moeten regels komen die er voor zorgen dat beheerders van websites de internetvrijheid beschermen. De aanstaande herziening van die Europese richtlijn is daarvoor een uitgelezen moment. In die regels moet de term ‘tussenpersoon' breder worden uitgelegd en expliciet worden toegepast op websites zoals marktplaatsen, zoekmachines en fora. Die uitsluiting van verantwoordelijkheid moet ook gelden als het beter presenteren van de informatie van de gebruikers deel van de dienstverlening van website-beheerders uitmaakt.'
Hoewel de uitspraak van Bits of Freedom begrijpelijk is, komt de uitspraak wel zeer zeker ten goede van de eBay koper. Juist omdat eBay de advertenties zal gaan filteren zullen er minder malafide aan-bieders zijn voor de advertenties. Als koper loop je dan minder de kans opgelicht te worden om voor een namaak-product de merk-prijs te betalen. De aanbieders bevinden zich toch al in het grijze vlak van respect voor de wet, anders biedt je immers geen namaak aan, en is de stap naar totale oplichting vaak maar erg klein. Laat staan de risico’s die je loopt met bijvoorbeeld de bestanddelen in het pro-duct. Hoewel je altijd een allergische reactie kunt oplopen, zal dat bij l’Oreal stukken minder zijn van-wege de hoogwaardige ingrediënten. Maar dit geldt niet alleen voor l’Oreal; denk maar eens bijvoor-beeld aan de kwaliteit van inkt.
Tot slot nog een kleine opmerking over de titel van het artikel. Deze suggereert dat eBay op de vin-gers getikt is wegens zijn verkoopactiviteiten; dit is niet het geval. eBay moest zonodig veel geld ver-dienen met de verkoop van advertenties en let daarbij niet (of ten minste minder) op de legitimiteit.