Ict-leverancier IBM richt een laboratorium op dat specifiek is gericht op ict-dienstverlening. In het Service Innovation Lab (SIL) ontwikkelt het bedrijf nieuwe diensten rond software en hardware. Het betreft een samenwerking tussen negen onderzoeksruimten die verspreid zijn over verschillende vestigingen in de wereld. Ongeveer tweehonderd man werken virtueel samen aan de ontwikkeling van nieuwe ict-diensten.
Het onderzoek naar nieuwe ict-diensten is gericht op vier hoofdgebieden. Het gaat om zakelijke toepassingen van mobiele apparatuur. Die dienstverlening is bijvoorbeeld gericht op de beveiliging van de apparatuur en gebruik van bedijfssoftware op mobiele apparaten. Het bedrijf onderzoekt daarnaast de mogelijkheden van geavanceerde analyses. IBM bedenkt bijvoorbeeld branchespecifieke toepassingen van actuele analyse van gegevens. Een voorbeeld is een gepatenteerde methode om te zoeken naar fraude in financiële verslaglegging.
Er word onderzoek gedaan naar voorspellende en pro-actieve automatisering van ict-beheer. Daarbij kan bijvoorbeeld nauwkeurig voorspeld worden wanneer een datacenter kan uitvallen en pro-actief actie worden ondernomen op dataverlies. De vierde peiler is cloud computing. Door bijvoorbeeld de bouw van nieuwe dashboards heeft een beheerder op afstand zicht op de ontwikkelingen in zijn datacentrum.
IBM bestaat uit divisies voor hardware, software, zakelijke dienstverlening en technische dienstverlening. Technisch directeur van IBM-Nederland John Post stelt dat de kennis over de ontwikkeling van nieuwe diensten vaak bleef hangen binnen die divisies. In de nieuwe samenwerking wordt technische kennis, kennis van dienstverlening en branchekennis gedeeld.
Dienstverlener IBM
Hij licht verder toe dat de omzetverdeling van IBM de afgelopen jaren drastisch is veranderd. 'Het bedrijf behaalde vijftien jaar geleden nog 70 procent van de omzet uit producten en 30 procent uit diensten. Anno 2011 komt bijna 90 procent van de omzet uit diensten en software.' Het bedrijf heeft verschillende patenten op ict-diensten vastgelegd zoals leveringsmodellen en het ontwerp van diensten.
IBM, dat in 2010 bijna honderd miljard dollar omzette en een winst behaalde van bijna vijftien miljard dollar, steekt jaarlijks rond de zes miljard in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten, diensten en sofware.