Het was geen computer, maar een defect cross-connectkastje dat ervoor zorgde dat Rotterdam in de nacht van 27 juli 2011 in de problemen kwam. Ict-bedrijf KPN gaf in een eerste verklaring aan dat het om één computer ging, maar het blijkt nu om een nog kleiner onderdeel te gaan: één falend kastje in KPN-centrale Waalhaven. Alle 6200-lijnen komen samen in dat kastje, maar die konden door een fout niet verbonden worden.
De storing had grote gevolgen voor de havenstad. De hulpdiensten in Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid konden niet goed meer met elkaar communiceren en moesten hun mobilofoons en mobiele telefoons inzetten. Ook de meldkamer van 112 was slecht bereikbaar en de metro kon door communicatieproblemen niet rijden.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie gaat samen met de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzoeken wat de problematiek achter het falende kastje is. De overheid doet onderzoek omdat Rotterdam maar één provider voor communicatie zou hebben. Dit is niet wenselijk, omdat er altijd een back-up zou moeten zijn om het netwerk van C2000 over te nemen.
Tsja, nu de ICT-sector toch al vele jaren bekend is met redundancy, betrouwbaarheid, traceerbaarheid van storingen, SLA’s en noem maar op, klinkt dit ‘een kapot kastje’ toch wel erg primitief. Is er iemand met verstand van zaken, evt. van KPN die iets meer duidelijkheid kan verschaffen? Of durft niemand i.v.m. schadeclaims etc?
Vraag me af wat zo’n kastje uiteindelijk kost en waarom zoiets dan niet dubbel is uitgevoerd. Kwestie van schakelaar omzetten van het ene naar andere kastje, toch? Of denk ik dan te simplistisch?
@Jaap-G: en wat als die schakelaar dan kapot gaat? Niet elk telecommunicatie-component afzonderlijk kan dubbel worden uitgevoerd. Maar het netwerk als geheel zou zeker op een dusdanig manier kunnen worden ingericht dat één storing niet het hele netwerk plat kan leggen.
Als je op het net gaat zoeken naar de oorzaak dan zie je dat iedereen zonder veel bronvermelding de benaming “kapot kastje” overneemt.
Voor een doorsnee journalist is dat misschien logisch, voor een publicatie als deze zou ik meer technische diepgang verwachten.
Wat voor “Cross-connectkastje” is in het geding? Als ik Google op “cross connect” zie ik allerlei grote en kleine apparaten. Ik ben nu wel nieuwsgierig waarover het gaat want het verkleinwoord suggereert zoiets als een netwerk-switch of nog kleiner. Kun je 6200 lijnen over een “kastje” voeren?
Dat kastje wordt zeker vanuit India beheerd. Ja, dan krijg je dit soort toestanden.
In zowel de traditionele telecomwereld als de ICT wereld zijn er talloze mogelijkheden om dingen redundant uit te voeren, en KPN heeft daar volgens mij meer dan genoeg ervaring mee.
Maar kijkend naar de totale berichtgeving is het wellicht (let wel: aanname dus) te verklaren: in een eerder bericht werd gesproken over onderhoud aan het netwerk.
Het is niet ongebruikelijk dat tijdens onderhoud het “reserve” netwerk wordt gebruikt zodat het telecomverkeer doorgang kan vinden. Als er vervolgens onverhoopt een storing optreedt in het reservenetwerk, terwijl men onderhoud pleegt op het primaire netwerk, kan zoiets voor komen.
Dit zou je weer kunnen ondervangen door een meervoudige redundantie, maar ook dan kunnen er meerdere componenten tegelijk kapot gaan. Daarnaast moet je je afvragen of de kosten dan nog wel tegen de baten opwegen.
Als ex-KPN-er weet ik wel wat meer. Het gaat kennelijk om een zgn. cross-connect switch, inderdaad een soort netwerkswitch zoals in een andere reactie staat. Het is een apparaat waarop een aantal “hogere-orde” verbindingen wordt aangesloten van bv. 155 Mbit/s waarin een groot aantal “enkelvoudige” verbindingen van bv. 2 Mbit/s zijn gemultiplext. Het apparaat verbindt dan elke “enkelvoudige” verbinding in één hogere-ordestroom met een andere in een andere hogere-ordestroom zonder ze eerst fysiek te demultiplexen, op een verdeler te patchen en weer te multiplexen in een nieuwe hogere-orde stroom. Eigenlijk een soort mini-telefooncentrale maar dan voor een vastgelegde routering van verbindingen op bepaalde knooppunten in het netwerk. Maar zeker geen goedkoop apparaat, wel een SPOF in het netwerk en al vaker een bron van grote storingen in het KPN-netwerk geweest. Er was (is nog steeds???) zelfs een speciaal protocol voor “cross-connect werkzaamheden en storingen”.
Het ‘kastje’ is inmiddels wat meer verklaard, de prijs en of het redundant kan worden uitgevoerd is vooralsnog onbekend.
Maar in een communicatiestructuur met een zodanig belang (brandweer, politie, ambulance etc) mag de prijs toch niet de bottleneck zijn.
KPN zou moeten worden verplicht een procedure op te stellen: configuratie van ‘het kastje’ dagelijks veiligstellen, een reserve-exemplaar op max. 30 reisminuten afstand, saved configuratie weer inlezen.