Het was geen computer, maar een defect cross-connectkastje dat ervoor zorgde dat Rotterdam in de nacht van 27 juli 2011 in de problemen kwam. Ict-bedrijf KPN gaf in een eerste verklaring aan dat het om één computer ging, maar het blijkt nu om een nog kleiner onderdeel te gaan: één falend kastje in KPN-centrale Waalhaven. Alle 6200-lijnen komen samen in dat kastje, maar die konden door een fout niet verbonden worden.
De storing had grote gevolgen voor de havenstad. De hulpdiensten in Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid konden niet goed meer met elkaar communiceren en moesten hun mobilofoons en mobiele telefoons inzetten. Ook de meldkamer van 112 was slecht bereikbaar en de metro kon door communicatieproblemen niet rijden.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie gaat samen met de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzoeken wat de problematiek achter het falende kastje is. De overheid doet onderzoek omdat Rotterdam maar één provider voor communicatie zou hebben. Dit is niet wenselijk, omdat er altijd een back-up zou moeten zijn om het netwerk van C2000 over te nemen.