Het it-systeem, dat in de nacht van 27 juli 2011, het metroverkeer van Rotterdam platlegde, was instabiel geworden door geplande onderhoudswerkzaamheden. Dit laat KPN weten op zijn website. Toen het systeem geplande onderhoudswerkzaamheden kreeg, is het instabiel geworden waardoor diverse verbindingen uitvielen. De computer is een belangrijk knooppunt in het netwerk van het ict-bedrijf.
In Rotterdam waren de gevolgen van het slecht functionerende systeem goed merkbaar. Zo kon de metro tot half negen 's ochtends niet rijden en kon de meldkamer van noodnummer 112 niet goed worden bereikt. Hulpverleners van ambulance, brandweer en politie waren genoodzaakt hun communicatie via mobilofoons en mobiele telefoons te laten verlopen.
KPN schrijft op de website dat het bedrijf het uitermate vervelend vindt, dat dit is gebeurd. De oorzaak van de storing wordt nog grondig onderzocht om eventuele herhaling te voorkomen. Burgemeester van Rotterdam Aboutaleb heeft aangegeven met KPN te willen spreken over het voorval.
Ouch. Dat is een ernstige SPOF dan…
Kun je dit KPN kwalijk nemen?
Je kunt je uiteraard afvragen of de infrastructuur van KPN wel zo slim is opgebouwd, maar is KPN zich er van bewust dat de hele metro en hulpdiensten-structuur hier afhankelijk van zijn?
Of zelfs omgedraaid: hebben deze partijen overeenkomsten gesloten met KPN over de beschikbaarheid van deze netwerken. De hulpdiensten wellicht nog wel, maar de RET ook?