Juniper heeft een matig tweede kwartaal achter de rug. De omzet steeg, maar de winst daalde. De netwerkleverancier verwacht over het derde kwartaal ook matige cijfers. De matige resultaten worden volgens Juniper’s ceo Kevin Johnson veroorzaakt door de haperende economie, de schuldencrisis in Europa en de natuurramp van afgelopen maart in Japan.
Juniper had al eerder gewaarschuwd voor matige cijfers. De netwerkleverancier haalde in het tweede kwartaal van 2011 een omzet van 1,1 miljard dollar. Dat is 15 procent meer dan de 978 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2010. De nettowinst bedroeg 115,6 miljoen dollar. Dat is 12 procent minder dan de 130,5 miljoen dollar die in het tweede kwartaal van 2010 werd gehaald. Iets meer dan de helft van de omzet wordt in Noord-Amerika gehaald, in totaal 579 miljoen dollar. Dat is een omzetstijging van 17 procent.
De verkoop van routers en aanverwante diensten steeg met 21 procent. De verkoop van switches en diensten steeg naar 122 miljoen dollar. De vraag naar ‘service layer' producten en diensten daalde met 9 procent naar 236 miljoen dollar.
In het derde kwartaal verwacht Juniper een omzet van tussen de 1,01 en 1,12 miljard dollar. De winst per aandeel schommelt dan ongeveer 26 tot 30 dollarcent. Dat is minder dan de 32 dollarcent winst dat in het derde kwartaal van 2010 werd gehaald. Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers daalde het aandeel van Juniper met 17 procent naar 25,99 dollar.
Dell
Juniper's ceo Kevin Johnson verwacht dat overheden en grootzakelijke bedrijven de komende maanden voorzichtig omgaan met hun ict-budget. Maar op lange termijn verwacht Juniper dat er meer wordt gespendeerd aan zijn producten, zoals het nieuwe netwerkplatform QFabric, core routers en switches. Door de komst van nieuwe topmanagers, zoals Microsoft-veteraan Bob Muglia, zal Juniper verder groeien, zo verwacht Johnson.
De verkoop van Juniper netwerkproducten via oem-partner Dell wordt volgens Juniper nauwelijks beïnvloedt, nu Dell recentelijk Force10 Networks heeft overgenomen. Juniper verkoopt steeds meer van zijn producten via ict-dienstverleners dan via zijn oem-partners IBM en Dell.