Door storing in één computer van KPN kwam woensdagochtend 27 juli 2011 het Rotterdamse metroverkeer stil te liggen. Volgens de website van KPN 'ontstond het incident rond één uur in de nacht in een computer van het bedrijf in Rotterdam'. Hierdoor haperden de communicatiesystemen C2000 en P2000, waardoor de metro niet kon rijden en mensen de meldkamer van noodnummer 112 niet goed konden bereiken. KPN heeft nog niet gereageerd op de vraag wat de oorzaak van het computerprobleem is.
Volgens KPN is de storing inmiddels verholpen. Naast Rotterdam ondervonden ook andere Zuid-Hollandse plaatsen last. De storing duurde tot half negen 's ochtends. Dat is aanzienlijk langer dan KPN dacht nodig te hebben om het probleem te verhelpen. De leverancier dacht de storing om half vijf 's ochtends verholpen te hebben. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb gaat als voorzitter van de veiligheidsregio Rotterdam opheldering vragen bij het ict-bedrijf.
De hele nacht en een deel van de ochtend moesten medewerkers van politie, brandweer en ambulances inbellen met hun mobilofoon, doordat hulpverleners niet goed contact konden maken met de meldkamer. Ook de alarmen van ziekenhuizen en bejaardenhuizen traden buiten werking, waardoor er geen seintje aan de meldkamer geven kon worden als er bijvoorbeeld brand uitbrak. Het verplegend personeel werd geadviseerd zelf 112 te bellen in noodsituaties.
Storing in één computer? Je zou toch denken dat KPN dit soort kritieke systemen dubbel uitvoerd. Hier blijkt dus dat één storing heel veel gevolgen kan hebben. Zeker voor communicatie systemen als p-2000 geldt dat die nooit uit mogen vallen. Ik vraag me af hoe dit ooit zo bedacht is.
Inderdaad. Hoe haal je het in je hoofd om het rijden van de metro afhankelijk te maken van het operationeel zijn van het P2000 systeem. Hier blijkt maar weer, dat we doorschieten met het koppelen van allemaal systemen. We worden nu niet afhankelijk van systemen, maar van interfaces. En wat zeggen we al jaren over interfaces…….?
Las overigens net dat de gemeente Amsterdam zijn personeelssysteem en helpdesksysteem aan het ontkoppelen is, zodat ze nieuwe medewerkers weer vlot kunnen helpen. Ik bedoel maar.
Er s altijd wel ergens één computer of één switch of kabeltje dat bij falen een groot systeem tot stilstand brengt. Kan gebeuren, wat niet hoeft te gebeuren is dat metro’s niet rijden omdat er een portofoon niet werkt, 10 jaar geleden waren er nog helemaal geen portofoons in het OV. Verpleeg- ziekenhuizen c.s. maken zichzelf ook veel te afhankelijk. Zij kunnen gewoon 112 bellen en kunnen zich zo prima helpen in geval van de een of andere échte calamiteit. Zoals er nu gereageerd wordt is ernstig overdreven, op deze manier kan er binnenkort niks meer, er is altijd ergens wel wat aan de hand.
Zal wel het gevolg zijn van cloud-computing en outsourcing naar India. In de oudheid had elk bedrijf zijn eigen communicatie middelen en maakte men geen gebruik van een enkel gemeenschappelijk onbetrouwbaar systeem.
@Hans: overeind blijft dat er van één kastje zoveel afhankelijk is. Vergeet niet dat 112 bellen ook niet mogelijk was, dus die suggestie valt weg.
@gast: ik zie niet wat outsourcing naar India en cloud-computing hier nu mee te maken heeft. Het p2000 en c2000 systeem zijn ontwikkeld om vele dienst via één soort communicatie met elkaar te verbinden, i.p.v. dat elke dienst of bedrijf zijn eigen en verder incompatibel systeem hanteert. Je kunt niet menen dat we dan weer een soort Babylonische toestand krijgen als hulpdiensten niet meer onderling met elkaar kunnen praten.