Leveranciers van software-oplossingen vertellen hun klanten dat ze snel in moeten kunnen spelen op veranderende behoefte in de markt. Maar zelf lijken ze weinig dynamisch. Capaciteitsproblemen en het niet kunnen werven van specialisten zijn nog steeds de belangrijkste redenen om de ontwikkeling van software uit te besteden. Door deze reactieve houding wordt uitbesteding van software ontwikkeling minder effectief dan vooraf verwacht.
Het speelveld voor organisaties wordt steeds complexer door een verschuiving in de samenleving naar een meer vraag gestuurde economie. Dit wordt versneld door de mogelijkheden die door de digitalisering van de samenleving worden geboden. Software leveranciers kunnen niet meer volstaan met het leveren van alleen een goede software oplossing. Ze moeten meedenken met de klant en oplossingen bieden die (aantoonbaar) bijdragen aan de business van de klant. Een klant die zichzelf steeds vaker moet vernieuwen om aangesloten te blijven op trends en ontwikkelingen in de markt.
Deze steeds meer volledig digitaal aangesloten consument en gebruiker heeft een kritische houding richting beschikbaarheid en eist gebruiksvriendelijkheid van bedrijfssoftware. De technologische (it) mogelijkheden zijn dus randvoorwaardelijk en niet langer bepalend voor het onderscheidend vermogen van de software leverancier. Dit terwijl de technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan en door toenemende integratie de complexiteit verder toeneemt.
De focus van de software leverancier moet dus verschuiven richting de markt van de klant. Dat betekent dat de focus verschuift van techniek en processen naar een focus op de business en de marktomgeving waarbij elke branche zijn eigen processen, uitdagingen en dynamiek heeft. Dit vereist specifieke kennis om complexe vraagstukken op te kunnen lossen. Alleen partijen met verstand van zaken en specialistische kennis zullen in staat zijn om de samenhang tussen it en business te bewerkstelligen. Als leverancier van software oplossingen komt het onderscheidend vermogen dus uit de specialistische domeinkennis.
Succesvolle software leveranciers denken dus mee met de uitdagingen in de markt van hun klant en anticiperen hierop met vernieuwende oplossingen. Het daadwerkelijk bouwen van software is daarmee geen kernactiviteit meer en waarschijnlijk zelfs een commodity. Dit betekent dat de kosten, productiviteit en kwaliteit voorspelbaar en beheersbaar moeten zijn.
Uitbesteding van software-ontwikkeling is een strategische keuze. Een strategische keuze vereist een andere structuur en andere besturing. Dit is willen vernieuwen en voorop blijven lopen. Vanuit een reactieve houding blijven doen wat je altijd al deed, maar dan met externe capaciteit, betekent dat je blijft krijgen wat je altijd al kreeg. En dan ook nog eens in veel gevallen moeizamer omdat de interne processen niet op orde zijn.
Zolang softwareleveranciers reactief blijven zullen ze steeds meer moeite krijgen zich te onderscheiden naar de markt. Daarnaast zullen ze slechts een fractie van het potentieel benutten dat ze binnen halen door uitbesteding. Waardoor ze ook achter zullen gaan lopen op technologische ontwikkeling.
Met name B2B softwarebedrijven opereren vaak sterk productgericht. In de betere gevallen reageert het bedrijf op de ontwikkelingen op de belangrijkste doelmarkten. Het gebeurt zelden dat een softwareleverancier de markt inspireert met software die is gebaseerd op een sterke visie op waar de branche naar toe gaat. Hiervoor moet je als leverancier je business van binnen en buiten kennen met een klantgerichte organisatie. Lukt je dit, dan heb je met recht een houdbaar concurrentievoordeel!