KPN maakte bekend het tweede kwartaal van 2011 11 procent minder winst te hebben gemaakt dan dezelfde periode in 2010. De omzet was 3,29 miljard euro, met een winst van 414 miljoen euro. Het ict-bedrijf wijst de beschuldigende vinger naar de overheid, die via regelgeving het mobiele segment onder andere dwingt tot prijsverlagingen. Daarnaast daalt het bel- en sms-verkeer aanzienlijk door onder andere de komst van apps van Skype en Whatsapp. Dit zijn internetapplicaties om gratis mee te bellen en berichtjes te sturen.
De trend dat klanten meer mobiele apps gebruikten om te bellen en sms'en, in plaats van het traditionele sms'en en mobiel bellen, begon volgens KPN al in het eerste kwartaal van 2011. Uit een onderzoek van Telecompaper is begin juli 2011 gebleken dat 60 tot 70 procent van de Nederlandse smartphonebezitters tussen de vijftien en 64 jaar Whatsapp heeft geïnstalleerd. Whatsapp werkt ongeveer als Blackberry Ping, waarmee gratis berichtjes naar andere Blackberry-telefoons kunnen worden gestuurd. Echter maakt Whatsapp het voor alle smartphones mogelijk om met elkaar te communiceren.
Nieuwe abonnementen
Regelgeving zorgde ervoor dat de tarieven voor mobiele telefonie omlaag moesten bij KPN en andere telefonie-aanbieders. De omzet uit mobiele diensten daalde bij het bedrijf in het tweede kwartaal van 2011 met 8,7 procent ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2010. De nieuwe abonnementen die KPN in september lanceert, moeten ervoor zorgen dat KPN meer gaat verdienen op mobiel internet. De klant gaat dan aanzienlijk meer betalen voor internet.