Niet alleen de software, ook de hardware van de Ketelbrug vertoonde gebreken. Dat blijkt uit uitspraken van één van de getuige-deskundigen tijdens de rechtszitting tegen de brugwachter van de Ketelbrug. Het gaat om een hardware-ingenieur van het ingenieursbureau dat meteen na het ongeval door Rijkswaterstaat werd ingehuurd om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Tijdens de zitting werden drie getuige-deskundigen gehoord, om te achterhalen of het mogelijk is dat de Ketelbrug open ging, zonder dat de brugwachter daarvoor op een knop had gedrukt.
Dit feitenonderzoek bracht aan het licht dat niet alleen de software van de Ketelbrug rammelde, maar ook de hardware gebreken vertoonde. Dat blijkt uit het relaas van een hardwarespecialist van het ingenieursbureau dat meteen na het ongeval door Rijkswaterstaat werd ingehuurd om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Lekstroom
Hij verklaarde dat de elektronische aansturing van bepaalde hardwarematige vergrendelingen niet volledig betrouwbaar was gebleken. De betrokken relais zouden, mogelijk door veroudering, 'kleverig' zijn. Daarmee bedoelde hij dat deze relais wanneer de spanning wegviel, niet altijd terugsprongen in de ruststand. Deze situatie zou aanleiding kunnen zijn tot 'onvoorspelbaarheid van het systeem'.
Daarnaast zei deze hardwaredeskundige dat ook een lekstroom, of een beknelde kabel, er voor had kunnen zorgen dat de programmable logic controller (PLC) het signaal ontving om de brug te openen. Een softwaredeskundige van hetzelfde ingenieursbureau verklaarde daarnaast dat wanneer de PLC het signaal 'brug openen'ontvangt, hij niet 'voor 100 procent kon garanderen dat een actie van de brugwachter daarvan de oorzaak was'.
Volgens de logsystemen van de Ketelbrug heeft de programmable logic controller van de brug op 13.58:43 een dubbel signaal ontvangen: 'brug zuidbaan nood openen' en 'noordbaan nood stoppen'.
Ketelbrug
De Ketelbrug werd in 1970 gebouwd. In de periode 2004 – 2005 is de Ketelbrug voorzien van een nieuw brugbesturingssysteem. Het oude besturingssysteem was te zwak om het nieuwe verzwaarde val te bedienen. Het brugbesturingssysteem is een semigeautomatiseerd systeem dat zorgt voor de aansturing van de brug.
Een elektrotechnisch installatiebedrijf was de hoofdaannemer, belast met het ontwerp en de uitvoering van het nieuwe besturingssysteem. Dit brugbesturingssysteem kan op twee manieren bediend worden: via de reguliere bediening en de noodbediening.
Het aantal drukknoppen in de noodbediening is uitgebreider dan in de reguliere bediening, wat het mogelijk maakt iedere stap in het proces apart te bedienen. Het aantal ingebouwde vergrendelingen is minder dan in de reguliere bediening om de beschikbaarheid van de noodbediening te verhogen. Alleen de hardwarematige vergrendelingen zijn meegenomen. Bij noodbediening worden de brugvallen aangestuurd door noodmotoren, die de vallen op lagere snelheid laten bewegen dan dat bij reguliere bediening het geval is. Het openen en sluiten van de brug op noodbediening kost dan ook meer tijd.
Bron : Onbedoeld openen Ketelbrug 4 oktober 2009, rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.