De ABN Amro Bank en de Noordelijke Ontwikkel Maatschappij (NOM) steken vierhonderdduizend euro in Embrace Social Business Software (EmbraceSbs) uit Groningen. Dat bedrijf maakt bedrijfssoftware voor samenwerking en het delen van documenten. De programmatuur is gebaseerd op het uiterlijk en het gebruik van sociale media. De op Microsoft .Net gebaseerde software wordt geleverd als zelfstandig communicatieplatform voor intranet. Gebruikers kunnen onder andere besloten twitteren en gezamenlijk aan documenten werken.
De software integreert in Microsoft Sharepoint. Volgens mede-oprichter Frank Smit ligt de nadruk bij zijn product vooral op gebruikersgemak, terwijl Sharepoint vooral is ontworpen vanuit beheerperspectief. Smit: 'Gebruikers herkennen qua uitstraling en gebruik populaire sociale media als Facebook, LinkedIn, Wikipedia en Twitter.'
De vier ton wordt gestoken in productontwikkeling en uitbreiding van de verkoop- en marketingorganisatie. Het bedrijf praat met een Brits verkoopkantoor over wederverkoop via een internationaal netwerk van resellers.
Smit verwacht in 2011 ongeveer tweehonderdduizend euro om te zetten. Eind 2012 moet die omzet verviervoudigd zijn. Het bedrijf levert de bedrijfssoftware aan acht klanten. Het gaat om organisatie-adviesbureaus, woningcorporaties en hbo-onderwijsinstellingen. De oprichters van EmbraceSbs hebben een achtergrond in verandermanagement en het bouwen van webapplicaties.
Het nieuwe werken
Volgens Smit verandert de manier waarop organisaties werken in een hoog tempo. Markten worden steeds transparanter en de concurrentie heviger, stelt hij. 'Jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden stellen andere eisen aan werken en samenwerken.'
Hij vervolgt: 'Tegelijkertijd bieden technologische ontwikkelingen kansen om kennis en kennissen te delen en onafhankelijk van tijd en plaats samen te werken. Alleen die organisaties die in staat zijn de collectieve kennis en kunde optimaal te benutten, hebben een toekomst', aldus Smit.