De it-manager loopt in z’n nette pak snel de boardroom uit. Via een oortje komen de verzoeken binnen voor nieuwe applicaties en diensten, de verwachting is dat er in de middag extra bezoek op de website komt en finance vanmiddag afwezig is voor een teamuitje. Hij neemt snel plaats achter het bureau en opent het cloud managementsysteem. De klussen voor vandaag: een server weghalen bij finance en toevoegen voor de website en gebruikers toegang geven tot de nieuwste applicaties.
Dit is hoe de rol van de it-manager er idealiter in 2020 uit zal zien. Hij handelt snel, strategisch en brengt vraag en aanbod vanachter zijn bureau samen om servers en diensten in de cloud te kopen en te verkopen aan interne gebruikers. De meeste it'ers kunnen zich nu niet voorstellen dat er in 2020 in menig kantoor- of overheidsgebouw geen server meer te vinden zal zijn en de it-manager zich heeft ontpopt tot ‘cloud broker', een handelaar in it-diensten.
De it-afdeling moet de komende negen jaar dus enorm gaan veranderen. It moet strategischer worden ingezet en de it'er moet dichter bij de klant en organisatie komen te staan. Cio´s en it-managers moeten inspelen op verandering in infrastructuur, groei van data en de strategische positionering van de cio, met cloud als overkoepelend geheel. Op deze manier ben je klaar voor informatie technologie in 2020.
Dichter bij je klant
Naar de toekomst toe zullen clouddiensten steeds vaker zonder goedkeuring van de it-manager ingekocht worden. Er wordt bijvoorbeeld door een afdeling gekozen voor een nieuw crm-pakket in de cloud. Ze lopen daarna nog even voor de goede orde snel langs bij it en vragen gelijk of het even gekoppeld kan worden met de andere interne systemen. Natuurlijk niet de juiste methode als je it als strategisch instrument wilt inzetten. It-managers en afdelingen zullen daarom flexibeler moeten worden en zorgen voor een duidelijk beleid dat inspeelt op deze veranderingen. Dichterbij de klant dus. Zo moet er een sterk verbeterd en standaard aanbod komen en tegelijkertijd moeten nieuwe verzoeken vanuit de organisatie omarmd worden. De it'er moet in 2020 kunnen pionieren en een goed overzicht hebben van de behoeften in de gehele organisatie om afdelingen met elkaar te laten samenwerken.
Datacenter de deur uit
De adoptie van clouddiensten was in het eerste kwartaal al groter dan in heel 2010 en in 2020 zullen alle applicaties en diensten van een bedrijf in een datacenter buiten de deur draaien. De it-manager gebruikt dan het cloud management platform om de omgeving bij te houden en te onderhouden en heeft geen technische rol meer binnen het bedrijf. Doordat alle applicaties buiten het bedrijf draaien zal het datacenter ook bij de meeste bedrijven verdwijnen en verandert het dagelijkse werk van de it'er in een organisatie drastisch. Applicaties worden in de cloud getest en geïnstalleerd, bij drukte voegen ze een server toe, et cetera. Hiervoor heeft de it'er niet alleen technische skills nodig, maar juist business skills, mede omdat die applicaties gebruikt zullen worden door de business om betere bedrijfsresultaten te halen. Cio's zien het nu al als voornaamste prioriteit om personeel met kennis van zowel technologie als business skills te hebben, bleek uit de IBM CIO study van 2010. In 2020 moet de it-manager een grote mate van business skills bezitten en zich constant transformeren. Op deze manier halen ze toegevoegde waarde uit technologie.
Insights & Intelligence
De it-manager moet in 2020 overzicht hebben over de beschikbare data en de afdelingen en gebruikers naar verbruik belasten. De groei van data is nu al enorm en zal de komende jaren alleen nog maar toenemen door het gebruik van clouddiensten. Clouddiensten helpen de it'er om eindgebruikers op basis van zijn of haar (data)verbruik te belasten. Tegelijkertijd zorgen clouddiensten voor een goed overzicht op het dataverbruik van de organisatie en de eindgebruiker hiervan bewust maken. Betalen naar gebruik is in de it-wereld een relatief onbekend begrip maar straks rekenen we het gebruik tot op de cent nauwkeurig uit. Op dit moment kopen we alle diensten op verschillende plaatsen in, maar vergeten soms dat overal een flinke marge op zit. Met een cloudoplossing neem je alles af op een plaats, wat goed is voor de totaalprijs, net als bij de supermarkt. Om voorbereid te zijn op deze veranderingen zal it moeten zorgen voor meer intelligence van data in de organisatie en tegelijkertijd inzicht krijgen in het gebruik. De it-manager moet hiervoor een mandaat krijgen vanuit de organisatie om zich te richten op het halen van toegevoegde waarde uit technologie.
In 2020 heeft cloud er dus voor gezorgd dat de it-manager niet langer de 'Chief Mechanic IT' is maar juist flexibel, strategisch en de schakel tussen technologie en business. Ze handelen in it-diensten als ‘cloud broker' en brengen vraag en aanbod samen om servers en diensten in de cloud te kopen en te verkopen aan interne gebruikers.
Mehmet Tektas, cloud expert bij IBM
Goed artikel, dat helder schetst met welke verander uitdagingen ICT Beheer de komende jaren te maken gaat krijgen.
Enige zin waar ik het niet meer eens ben is: “Met een cloudoplossing neem je alles af op een plaats, wat goed is voor de totaalprijs, net als bij de supermarkt”. Ik denk niet dat het in “de cloud wereld” zo zal gaan. Net zo min, als dat mensen nu alles bij 1 supermarkt kopen trouwens. Waar mogelijk koop je natuurlijk efficiënt in op 1 plek. Maar het “allinone” scenario is ook in cloudomgevingen niet voor alles zaligmakend. Met gezond verstand blijven kiezen uit het aanbod zal ook dan van toepassing blijven.
Quote:
“De it-manager loopt in z’n nette pak snel de boardroom uit. Via een oortje komen de verzoeken binnen voor nieuwe applicaties en diensten, de verwachting is dat er in de middag extra bezoek op de website komt en finance vanmiddag afwezig is voor een teamuitje. Hij neemt snel plaats achter het bureau en opent het cloud managementsysteem.”
Anno 2020 moet hij dit klusje handmatig klaren en gaat dit niet automatisch?