Zoekmachine- en internetbedrijf Google stopt met Google Labs. Labs was een website waarop nieuwe applicaties werden getest. Het bedrijf geeft aan veel te hebben geleerd van het vervroegd uitbrengen van prototypes, maar dat er een grotere focus nodig is voor andere Google-producten om de goede koers te blijven houden. Mogelijk heeft het stoppen te maken met de komst van sociaal netwerk Google+, waarmee het bedrijf grootse plannen heeft.
Labs is door Google vooral in het leven geroepen om de medewerkers van het internetbedrijf te laten ontwikkelen in hun zogeheten '20 percent time'. Die 20 percent time houdt in dat werknemers een vijfde van hun werktijd, voor fulltimers dus een dag in de week, mogen besteden aan iets naast hun takenpakket. Velen namen die tijd om in Labs zelfgemaakte applicaties te tweaken en de feedback van gebruikers te lezen.
Vorige maand trok Google-directeur Larry Page ook al de stekker uit Google's patiëntendossier Health en stroomgebruiktool Powermeter wegens te weinig gebruikers. Het in 2004 opgerichte Labs gaat als website stoppen, maar in Googles-geografietool Maps en webmaildienst Gmail blijft het expirimentenplatform beschikbaar. Maps is zelfs voortgekomen uit Labs, net als Google News.
Android Market
Dankzij Labs kunnen gebruikers in Gmail onder andere afbeeldingen kopiëren in een mail, extra emoji (smileys) toevoegen aan hun tekst en een knop voor 'markeren als ongelezen' in het menu krijgen. Gebruikers kunnen ook bij Labs aankloppen wanneer zij ideeën hebben of iets missen in Google-producten.
Er verschijnen ook veel Labs-applicaties in de Market van Android-telefoons. Deze blijven beschikbaar via het winkelkanaal.
De voorbeeldjes zijn aaridg, maar het meest sprekende voorbeeld is voor mij dan Maps, bijna niet meer weg te denken en veel gebruikt op allerlei sites. En dat komt uit de 20%, iets voor andere zogenaamde innoverende bedrijven om eens bij stil te staan.