Verschillende bruggen in Nederland bevatten 'diverse onveilige situaties in het brugbesturingssysteem'. Dat blijkt uit een uitspraak onder ede van één van de getuige-deskundigen tijdens de rechtszitting tegen de brugwachter van de Ketelbrug. Het gaat om een software-ingenieur van het ingenieursbureau dat meteen na het ongeval door Rijkswaterstaat werd ingehuurd om de oorzaak van het ongeval te achterhalen. Rijkswaterstaat is op de hoogte van deze gebreken, maar beantwoordt geen vragen over de kwestie.
'Het besturingssysteem van de Ketelbrug is op meer plekken in Nederland in gebruik', zei de software-ingenieur die op dinsdag 19 juli als getuige-deskundige optrad in de strafzaak tegen de 67-jarige uitzendkracht die op 4 oktober 2009 de Ketelbrug bediende.
Veiligheidsfuncties
Dezelfde ingenieur was in 2009 in dienst bij het ingenieursbureau dat meteen na het ongeval in oktober 2009 door Rijkswaterstaat werd ingehuurd, om de oorzaak van het ongeval te achterhalen. Het bureau schreef een rapport over dit onderzoek. De belangrijkste conclusie daaruit was dat niet alleen de noodbediening van de Ketelbrug onveilig was, maar ook de automatische bediening.
Het rapport wordt geciteerd in het rapport van de Onderzoeksraad voor veiligheid over de Ketelbrug: 'De reguliere automatische bediening bevat diverse onveilige situaties in het brugbesturingssysteem, waarbij specifiek wordt opgemerkt dat de veiligheidsfuncties niet volgens de norm NEN-EN 6787 Het ontwerpen van beweegbare bruggen – Veiligheid zijn geïmplementeerd.'
Andere bruggen
Dat het besturingssysteem van de Ketelbrug op veel meer plekken in Nederland in gebruik is, betekent dat de automatische bediening van meer bruggen gebreken vertoont. Ze bevatten 'diverse onveilige situaties in het brugbesturingssysteem'.
Het rapport van de Onderzoeksraad voor veiligheid, dat in april 2011 werd gepubliceerd, schrijft hierover: 'De inventarisatie voor andere beweegbare objecten (bruggen en sluizen) of ongecontroleerd openen ook mogelijk is, loopt nog. Indien vwordt vastgesteld dat dit mogelijk is, zullen ook hier aanpassingen aangebracht moeten worden om openen van de brug zonder dat de slagbomen voor het wegverkeer gesloten zijn onmogelijk te maken, ongeacht de bedieningsmodus.'
Rijkswaterstaat zwijgt
Computable vroeg Rijkswaterstaat op 21 april 2011 welke onveilige situaties zijn geconstateerd in het automatische brugbesturingsysteem van de Ketelbrug en daarmee in verschillende andere Nederlandse bruggen. Ook vroeg Computable naar de status van bovenstaande inventarisatie bij andere bruggen en sluizen. Rijkswaterstaat heeft op deze vragen nog niet gereageerd.
In de industriële automatisering kent men het begrip fail-safe. Wat er ook gebeurt, de besturing is zodanig ontworpen dat bij verkeerde handeling of bij ontstaan van een gebrek (storing) de boel altijd in een veilige situatie (stand) komt (of blijft staan). Bij Rijkswaterstaat is fail-safe klaarblijkelijk een onbekend begrip.