Zzp'ers halen in 65 procent van de gevallen hun klanten via offline netwerken en mond-tot-mondreclame binnen. Slechts 10 procent van de opdrachten wordt via sociale netwerken gescoord. Wel zijn zzp'ers steeds vaker met hun bedrijf actief via social media. Dit blijkt uit het kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer.
Steeds meer zzp´ers zijn via sociale netwerken te vinden. 81,8 procent zit op LinkedIn, 38,6 procent is op Twitter te vinden en 34,1 procent van de zelfstandigen zit op Facebook. Hyves wordt nog maar door een klein aantal zzp'ers zakelijk ingezet (6,8 procent). Deze digitale netwerken worden steeds vaker gebruikt als acquisitiekanaal. Uit de vorige ZZP Barometer bleek al dat 25,4 procent van de zzp'ers via social media als LinkedIn, Hyves en Twitter af en toe klanten binnenhaalt. Tegenwoordig haalt bijna 10 procent van de zzp'ers het grootste gedeelte van zijn opdrachten binnen via digitale netwerken.
Zakelijk netwerk
Toch blijft tot op heden de belangrijkste manier voor het werven van opdrachten het offline netwerk. Zzp'ers komen hierbij voornamelijk aan opdrachten door mond-tot-mondreclame via hun klantenkring (34,4 procent) en een fysiek zakelijk netwerk (30,5 procent). Onderzoek van de Kamer van Koophandel wees onlangs uit dat 91 procent va de zzp'ers zijn opdrachten vooral via het eigen netwerk binnenhaalt.
Uit de ZZP Barometer blijkt bovendien dat bijna driekwart van de zzp'ers positief staat tegenover de ontwikkelingen van zowel de Nederlandse economie als de zzp-markt. Ook is ruim 80 procent van de zzp'ers van mening dat zijn onderneming zich positief zal ontwikkelen in de toekomst. De zzp'er geeft als reden voor de positieve kijk op de toekomst dat een groeiende groep bedrijven gebruikmaakt van een zogenaamde flexibele schil: hierdoor is er steeds meer behoefte aan variabele in plaats van vaste medewerkers.
Financiële buffer
Bijna tweederde van de zzp'ers heeft een financiële buffer om een periode zonder werk op te kunnen vangen. Maar liefst negen van de tien zzp'ers geeft aan hiermee een periode van zes maanden of langer te kunnen overbruggen. Opvallend is dat 40 procent van de zzp'ers zonder arbeidsongeschiktheidsvoorziening geen buffer heeft.
Eigenlijk staat hier: “sociale media spelen steeds grotere rol bij acquisitie”. De waarde van sociale media is dat de ZZP’er ‘op de radar’ blijft en goed gevonden wordt. Hiermee heeft de ZZP’er krachtige PR-instrumenten in handen voor meer naamsbekendheid en een duidelijke positionering. Mits het sociale medium wordt ingezet om die content te delen die voor de doelgroep relevant en inspirerend is.
Natuurlijk gaan zzp-ers steeds meer gebruik maken van sociale media. Maar komt dit in plaats van offline werven of is het een aanvyulling daarop? Die vraag wordt in het artikel onvoldoende belicht, je zou uit de tekst zelfs de indruk kunnen krijgen dat het om een tegenstelling gaat in plaats van om een aanvulling. In de meeste branches lijkt me, dat het niet om online werken of offline werken gaat, maar om de combinatie van de twee, die in deze tijd succes kan brengen. Met sociale media kun je snel een groot netwerk opbouwen, dat je met ondersteunende offline activiteiten kunt omzetten in nieuw werk, dat je anders niet gehad zou hebben. Terecht dat steeds meer zzp-ers daar op inzetten.