Wereldwijd werden er in het tweede kwartaal van 2011 85.2 miljoen pc’s verkocht. Dat is 2,3 procent meer dan in datzelfde kwartaal in 2010. In Europa, Afrika en het Midden-Oosten is juist een daling van 4,8 procent waargenomen. Onder pc’s worden ook mini-notebooks en laptops gerekend, maar geen tablets. Met name mini-notebooks en de goedekopere consumentenlaptops zijn een reden voor de groei, zegt onderzoeksbureau Gartner.
HP verkoopt wereldwijd de meeste pc's. In het tweede kwartaal van 2011 nam de leverancier 17,5 procent van het totaal aantal verkopen voor zijn rekening. Eigenlijk was dit een hoger percentage voor de meeste regio's, maar in Azië, Australië en Nieuw-Zeeland bleven de verkoopcijfers van het bedrijf achter. Met name in de consumentenmarkt worden minder pc's verkocht.
Sinds 2010 laat de pc-markt een sterke verschuiving zien van bureau-pc's naar laptops. Gartner-analyst Mikako Kitagawa zegt dat consumentenmarkt vooral moeilijk is voor pc-producten door de grote hype die tablets momenteel veroorzaken. Verkopers hielden daar rekening mee bij het bestellen van pc's, om ruimte over te houden voor de komst van nieuwe tablets.
Verkoop Acer daalt
In Europa, Afrika en het Midden-Oosten gingen er het tweede kwartaal van 2011 23.1 miljoen pc's over de toonbank. Dat was 4,8 procent minder dan in 2010. Consumenten vroegen minder om pc's en verkopers kochten hierdoor minder pc's in. De daling is voornamelijk te wijten aan de resultaten van Acer.
In de Europese markt was er door verkeerd management een pc-overschot bij distributeurs ontstaan. Acer heeft 150 miljoen dollar vrijgemaakt om verkoop van deze voorraad te stimuleren. Intussen zijn er 3 miljoen mobile pc's uit de distributieketen gehaald. Dit alles veroorzaakte maar liefst 55 procent van de daling van de pc-markt in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.
Bij bedrijven werd er juist meer besteed in de pc-markt om verouderde pc's te migreren naar Windows 7. Vooral Dell plukte hier de vruchten van.