Leverancier van business intelligence (bi)-software Microstrategy levert een koppeling waarmee gegevens van de sociale netwerksite Facebook gekoppeld kunnen worden met bedrijfssoftware voor erp of crm. De software converteert de data van het sociale netwerk naar gegevens in het bestandsformaat van relationele databases van bedrijfssystemen. De dienst met de naam Gateway for Facebook wordt via het web geleverd en dient ook als ontwikkelplatform voor applicaties voor marketing en klantrelatiebeheer op mobiele apparaten.
Profielgegevens van Facebook-gebruikers kunnen in de relationale systemen voor crm en verkoop geladen worden. Zo kan informatie uit de sociale netwerken gebruikt worden voor de bedrijfssystemen en kan bedrijfsdata worden ingezet voor interactie met het sociale netwerk. Er kunnen bijvoorbeeld marketingcampagnes op bepaalde klantgroepen worden gericht. Of de leverancier krijgt een beter beeld van de manier waarop gebruikers zijn product waarderen. De nieuwe dienst is gepresenteerd op het congres Microstrategy World in Monte Carlo.
De bi-leverancier, die voornamelijk inzet op gebruik van bi op mobiele apparatuur, ziet Facebook als een grote databron voor het destilleren van klantgegevens. Een eerste applicatie die gebruikmaakt van de koppeling is Alert. Daarmee kunnen gebruikers aan de hand van Facebook-profielen zien wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn rond een bepaald merk of product. De iPhone-applicatie verzamelt de belangrijkste post, video's en commentaren over een bepaald product of leverancier.
Privacy
Voor het gebruik van profielgegevens is toestemming van de Facebook-gebruiker nodig. De leverancier verwacht dat gebruikers daar mee instemmen als er een nuttige applicatie tegenover staat. Als voorbeeld noemt Microstrategy een dienst van een telefoonbedrijf dat wijzigingen in de contactgegevens van Facebook-gebruikers direct aanpast in de contactlijst van hun smartphone.
Volgens de leverancier is de koppeling interessant voor ontwikkelaars van verschillende grote bedrijfssoftwareleveranciers.
Ben wel benieuwd of de ‘gemiddelde’ Facebook wil dat zijn profiel op deze manier wordt gebruikt, ofwel hoeveel mensen zullen dit willen?