Mijn werkgever was betrokken bij de ‘Russian Fashion Week’ in 2010 en ook op eHRM gebied is er een modieuze vergelijking mogelijk.
Veel (papieren) processen worden momenteel geautomatiseerd binnen ehrm, zoals bijvoorbeeld werving & selectie en ontwikkel- en beoordelingsgesprekken tussen medewerkers en leidinggevende. Het beschrijven van de gewenste oplossing en de verschillende rollen met bijbehorende verantwoordelijkheden en autorisaties neemt vaak veel tijd in beslag en leidt tot veel discussie. Belangrijke vraag hierbij is vaak of het bestaande hr-proces geautomatiseerd moet worden of dat het proces wellicht op verschillende plekken moet worden aangepast. Verschillende rollen (medewerker, leidinggevende, hrmmedewerker) zullen betrokken moeten worden bij het opstellen van de vereisten en zullen ook nog overeenstemming moeten bereiken alvorens projectkosten kunnen worden begroot. Uiteindelijk blijkt vaak dat de prijs van het traject te vergelijken valt met ‘haute couture’, dat is begrijpbaar aangezien het proces ook specifiek voor de organisatie bepaald en beschreven is.
Er is veel onderzoek gedaan naar het plannen van ict-projecten en het beheersen van risico’s, maar desondanks zijn we allemaal bekend met voorbeelden van vastgelopen ict-projecten in de nabije omgeving, wellicht binnen eigen organisatie of bij branchegenoten. Door deze ervaringen en de crisis van de afgelopen jaren zijn de ‘haute couture’ projecten sterk in aantal verminderd.
De afgelopen jaren begon Software as a Service (SaaS) aan een opmars. Hierbij staat het systeem niet binnen het eigen bedrijf maar kan de service worden ingekocht. Bij deze ‘one size fits all’ oplossing ondervonden bedrijven soms dezelfde belemmeringen als personen in het pashokje. De oplossing zag er veel beter uit op het rek, maar bij gebruik in de organisatie blijkt dat er andere materialen of extra zakjes noodzakelijk zijn om goed te kunnen functioneren. Tevens kan het gekochte product te klein zijn en niet alle gewenste functionaliteit of ondersteuning leveren of juist te groot, zodat de betrokken rollen teveel informatie of mogelijkheden zien.
In de mode komen we sinds een aantal jaren ook een nieuwe trend tegen waarbij het kledingstuk standaard wordt gekocht en daarna wordt aangepast aan de wensen van de klant. Via internet is een groot aanbod van ‘custom clothing’ beschikbaar, van het bedrukken van een eigen T-shirt tot zelfs het samenstellen van een eigen sneaker. De leverancier levert een basis product met de standaard samenstelling en kwaliteit en indien gewenst kan de klant zelf de extra’s bepalen.
In een beperkte implementatietijd (ca. rondom enkele maanden) wordt de standaard inrichting van de desbetreffende oplossing geïmplementeerd op het systeem van de klant. Ook standaard workflow en rollen worden ingericht, inclusief blauwdruk en de inrichtingsdocumentatie.
De implementatietijd is aanzienlijk korter en dus ook de bijbehorende kosten zijn lager en hierdoor heeft de klant voldoende tijd voor de volgende fase van het ‘custom clothing’ project waarbij de klant kan beginnen met het aanpassen van de laatste knoopjes en de lengte en breedte om het systeem pasklaar te maken voor de organisatie.