De Amerikaanse leverancier van software voor business intelligence (bi) Microstrategy wil zijn wereldwijde omzet verdubbelen. Om die doelstelling te halen, richt de leverancier zich steeds meer op de verkoop van bi-software voor gebruik op mobiele apparaten, levering van bi via internet (cloud computing) en koppelingen met sociale media. De analyse van grote databestanden, goed voor ongeveer 90 procent van de omzet, blijft belangrijk maar verschuift in de toekomstvisie van het bedrijf steeds meer naar de achtergrond.
Dat blijkt uit presentaties van directeur Michael Saylor en een interview met verkoopdirecteur Noord-Europa en oud Oracle-gediende Ton ter Laak tijdens het congres Microstrategy World in Monte Carlo. Tijdens die bijeenkomst kondigde de algemeen directeur van het bedrijf Microstrategy Cloud aan. Daarbij wordt de software voor analyse van bedrijfsgegevens en het bouwen van dashboards via internet geleverd. Daarnaast lanceerde de leverancier een koppeling tussen sociale media en het bedrijfsnetwerk en een iPhone-app voor het onttrekken van beslissingsinformatie uit Facebook.
Nieuw kantoor
Ter Laak vertelt dat de Nederlandse organisatie snel groeit. Tussen juni 2010 en juni 2011groeide het personeelsbestand van zestien naar 29 man. Het kantoor in Utrecht werd te klein en het bedrijf verhuisde naar Bunnik.
Naast de analyse van grote databestanden bij klanten als Ahold en ABN Amro richt de leverancier zich steeds meer op middelgrote en kleine bedrijven en specifieke sectoren als de detailhandel en de financiële sector, zo vertelt Ter Laak. 'Als kleinere leverancier moet je je differentiëren van grote concurrenten als SAP en Oracle. Wij richten ons bijvoorbeeld op mobiele bi. We ontwikkelen software voor gebruik op bijvoorbeeld de iPad.'
Ter Laak ziet de vraag verschuiven van complexe dashboards met zeer uitgebreide functionaliteiten naar relatief eenvoudige dasboards en rapporten die snel relevante informatie kunnen bieden en met relatief weinig ict-kennis gebouwd kunnen worden.
Omzet
De wereldwijde omzet van Microstrategy bedraagt ongeveer vijhonderd miljoen dollar. Daarvan wordt een derde deel in Europa behaald. In de Benelux wordt ongeveer veerien miljoen euro omgezet. Daarmee is het bedrijf in vergelijking met landen als Frankrijk, Spanje en Duitsland een kleine speler, stelt Ter Laak.