Ict-dienstverlener Ctac gaat het aantal vaste medewerkers dat niet direct inzetbaar is terugbrengen. Daarnaast snijdt het bedrijf in het aantal externen. Ctac ziet zich genoodzaakt tot deze maatregelen door vraaguitval in de Nederlandse ict-sector. De dienstverlener brengt zo zijn kostenbasis naar beneden. Zolang klanten ict-projecten uitstellen, gaat Ctac zich meer richten op het detacheren van de eigen medewerkers.
De omzet van Ctac valt de eerste helft van 2011 tegen. Daarnaast ziet de dienstverlener niet de verwachte rendementsverbetering. Volgens Ctac stijgt het aantal nieuwe potentiële projecten wel, maar stellen diverse klanten investeringsbeslissingen momenteel uit. Gevolg is dat de financiële resultaten bij Ctac onder druk zijn komen te staan, waardoor kostenbesparingen noodzakelijk zijn. Hierdoor neemt Ctac afscheid van niet-inzetbare directe medewerkers. Ook snijdt de dienstverlener in de indirecte organisatie. Hoeveel mensen ontslagen gaan worden en hoeveel externen Ctac houdt, is nog niet bekend.
Negatief bedrijfsresultaat
Ctac trekt in totaal één miljoen euro uit om de maatregelen door te voeren. De dienstverlener brengt deze kosten ten laste van de resultaten over de eerste helft van 2011. Hierdoor zal het bedrijfsresultaat anderhalf miljoen euro negatief worden.
Henny Hilgerdenaar, ceo van Ctac, spreekt liever niet van een reorganisatie en noemt de maatregelen ‘een optimalisatie van de organisatie'. ‘We nemen stevige maatregelen, waarbij we gedwongen ontslagen niet uitsluiten. Een aantal weten we nu nog niet, het hangt ook af van hoe de markt zich de komende maanden ontwikkelt. Ook zullen we de inhuur van externen tot een minimum beperken. Alleen daar waar we zelf niet de expertise in huis hebben, huren we het in.'
Detacheren eigen personeel
In het tweede kwartaal van 2011 kreeg Ctac te kampen met een lagere bezettingsgraad door vraaguitval in de ict-sector. Hilgerdenaar: ‘De maatregelen die we nu nemen, zullen leiden tot verbetering van de bezettingsgraad en tot een passende verhouding tussen directe en indirecte organisatie. De mate van herstel in de tweede helft van 2011 zal voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de vraag in hoeverre de markt voor ict-diensten aantrekt. Zolang klanten ict-projecten uitstellen, zal meer nadruk liggen op het detacheren van eigen medewerkers. We zijn geen detacheringsclub, maar anders hebben we gewoon geen werk voor deze mensen.'