De verkopen van mediatablets zoals Apple iPad, Motorola Xoom, Dell Streak, Archos 8 en Samsung Galaxy Tab waren het eerste kwartaal van 2011 28 procent lager dan verwacht. Er werden wereldwijd 'slechts' 7,2 miljoen stuks verkocht, zo liet IDC weten. Opvallend is dat datzelfde onderzoeksbureau de verwachtingen voor 2011 heeft verhoogd van 50,4 miljoen naar 53,5 miljoen stuks.
Ook de e-readermarkt, die door IDC apart wordt gemeten, vertoont minder verkopen dan verwacht. Echter groeit de verkoop van e-readers 105 procent wanneer wordt gekeken naar hetzelfde kwartaal in 2010. Bovendien worden e-readers populairder nu ze in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn. IDC verwacht dat er in 2011 16,2 miljoen e-readers verkocht zullen worden, wat een groei betekent van 24 procent in vergelijking met 2010. Van mediatablets is nog geen vergelijking te maken met het eerste kwartaal van 2010, omdat ze toen nog niet verkrijgbaar waren.
Nog steeds domineren Apple's iPad en iPad 2 de tabletmarkt, maar zelfs Apple's verkopen waren beneden verwachting. Dit is vooral te wijten aan het feit dat de aankondiging van de iPad 2 meerdere weken voordat het apparaat in de winkels lag al plaatsvond, bovendien waren de schermpjes tijdelijk onvoldoende leverbaar.
Android, Xoom en Galaxy Tab
Samsung en Motorola besloten hun tablets via telecom carriers te laten verlopen, maar omdat klanten daar vaak een abonnement bij moeten nemen, bleven de verkopen van de Xoom en Galaxy Tab achter. Android-toestellen lieten een groei zien van 34 procent van het totaal. Reden dat IDC ondanks de tegenvallende cijfers van het eerste kwartaal toch de verwachte verkoopaantallen naar boven aanpast, is omdat ze verwachten dat er in de tweede helft van 2011 sterke, concurrerende tablets op de markt verschijnen.
Misschien de prijzen halveren?