Google’s nieuwe sociale netwerksite Google+ wordt binnenkort toegankelijk voor het bedrijfsleven. Bedrijven kunnen op Google+ profielen aanmaken en interactief communiceren met andere leden van het sociale netwerk. Dit meldt Christian Oestlien, group product manager bij Google, op zijn eigen Google+ profielpagina. Hierdoor voert Google de strijd op tegen rivalen Facebook en LinkedIn.
Google vraagt ondertussen aan bedrijven geen reguliere profielen aan te maken om contact te zoeken met andere gebruikers op Google+., dat eind juni 2011 werd geintroduceerd. De komende maanden wil Google met een select aantal bedrijven een experiment uitvoeren voor zakelijk gebruik op Google+, aldus Oestlien.
Indien het een succes wordt dan kan Google de strijd aangaan met Facebook en meer omzet uit online advertenties proberen binnen te halen. Veel bedrijven zijn al actief op Facebook en hebben daarbij beschikking over tools voor groepscommunicatie. Daarnaast kunnen leden van Facebook gebruik gaan maken van een Skype spraak- en videochatdienst. Facebook en Skype sloten hiervoor onlangs een overeenkomst.
Google+ ‘spamde’ 80 minuten
Een probleem met schijfruimte bezorgde Google+ bèta gebruikers gedurende 80 minuten onlangs een overvloed aan notificaties, zo meldt Datanews. Google's Sr v-p for social Vic Gundrota verontschuldigde zich in Google+ voor de spam die deze dienst heeft bezorgd aan de bètagebruikers. Blijkbaar was gedurende 80 minuten onvoldoende schijfruimte beschikbaar voor de dienst die notificaties in Google+ bijhoudt. 'Daardoor bleef het systeem maar proberen om notificaties uit te sturen. Telkens en telkens weer', aldus Gundrota. Uit de commentaren op zijn verontschuldigingen blijkt wel dat de ‘fans' Google deze uitschuiver wel vergeven. In Google+ zorgen notificaties ervoor dat een gebruiker een melding krijgt als ‘zich een activiteit voordoet die betrekking heeft op jou'.