Het gebruik van voice over ip (VoIP) bij bedrijven met meer dan vijftig medewerkers is voor het eerst groter dan het gebruik van traditionele pbx-oplossingen. Eind 2010 lag de VoIP-penetratie nog op ongeveer 46 procent, in juni 2011 is het gebruik ervan gestegen naar meer dan de helft (52 procent). Dit blijkt uit analyse van onderzoeksbureau Computer Profile na gesprekken met 3500 Nederlandse ict-verantwoordelijken.
Computer Profile keek het afgelopen jaar naar de telefonie-omgeving bij Nederlandse commerciële en non-profit organisaties met vijftig of meer medewerkers. Daaruit blijkt dat VoIP-telefonie voor het eerst meer gebruikt wordt dan traditionele telefooncentrales (pbx). Cisco en Avaya verkopen de meeste VoIP-oplossingen, gezamenlijk hebben ze bijna de helft van de markt in handen.
Bij het kleinbedrijf (minder dan vijftig medewerkers) is de penetratie van VoIP met 42 procent beduidend minder dan bij de grotere bedrijven. Dit heeft er vooral mee te maken dat hier minder geautomatiseerde werkplekken zijn doorgevoerd. Dit is bepalend bij het gebruik van VoIP.
Analyse
Computer Profile bracht de hele Nederlandse telefoniemarkt in kaart. Hierbij keek men naar bedrijfsgrootte, marktaandelen en sectoren, maar werden ook zaken als unified communications en videoconferencing onderzocht. Lees daarom ook ‘VoIP-gebruikers in de meerderheid'.