Begin juni 2011 treft Computer Profile bij meer dan de helft van alle bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers een oplossing aan op het gebied van voice over ip (VoIP). Eind 2010 lag de VoIP-penetratie nog op ongeveer 46 procent. Bedrijfsvestigingen met traditionele pbx-oplossingen vormen voor het eerst een minderheidsgroep. Oplossingen van Cisco en Avaya zijn hierbij het meest voorkomend. Samen zijn zij verantwoordelijk voor bijna de helft van de gevonden VoIP-oplossingen. Dit blijkt uit de ruim 3500 interviews die Computer Profile in de afgelopen twaalf maanden heeft gevoerd met ict-verantwoordelijke functionarissen van Nederlandse commerciële en non-profit organisaties met vijftig of meer medewerkers betreffende de telefonie-omgeving.
Met name bij multinationals en Fortune 500-bedrijven kent Cisco een aanzienlijk aandeel in de installed base. Ongeveer vier op de tien oplossingen in dit marktsegment is afkomstig van Cisco. Ook Avaya, inclusief de overgenomen Nortel-oplossingen, kent met een aandeel van circa 35 procent een duidelijke aanwezigheid in dit segment. De nummer drie, Mitel, komt het meest duidelijk naar voren in het publieke domein, waar een kwart van de VoIP-oplossingen afkomstig is van het bedrijf.
VoIP-penetratie
De overall penetratie van VoIP ligt op 52 procent van alle bedrijfsvestigingen (vijftig of meer medewerkers). Het aantal geautomatiseerde werkplekken is grotendeels bepalend bij het gebruik van VoIP. Bedrijfsvestigingen met minder dan vijftig geautomatiseerde werkplekken kennen een VoIP-penetratie van 42 procent, voor vijftig tot honderd werkplekken is dat 48 procent, bij honderd tot tweehonderd werkplekken 55 procent, tweehonderd tot vijfhonderd werkplekken 56 procent en bij bedrijven met meer dan vijfhonderd werkplekken 65 procent.
Voor de meeste branches ligt de VoIP-penetratie in de buurt van het marktgemiddelde van 52 procent. Uitschieters naar boven zijn de segmenten it, telecom & utilities-sector waar ruim tweederde een VoIP-oplossing gebruikt, de bouwsector waar 58 procent een VoIP-oplossing heeft en de uitschieter omlaag is de industrie, waar bij 41 procent van de bedrijfsvestigingen een VoIP-oplossing is gevonden.
Een andere invalshoek om te kijken naar het gebruik van VoIP is de segmentatie naar merk bedrijfstelefooncentrale. Uit deze segmentatie blijkt dat bedrijfsvestigingen met een Cisco-centrale in 91 procent van de gevallen aangeven gebruik te maken van VoIP. Ook bedrijfsvestigingen met een Mitel-pabx maken in hoge mate gebruik van VoIP. Ook locaties met een Avaya- of Alcatel Lucent-centrale maken bovengemiddeld vaak gebruik van een VoIP-oplossing.
Unified communications en videoconferencing
Ook het gebruik van oplossingen op het gebied van unified communications is door Computer Profile bekeken. Daarbij wordt zowel het gebruik van videoconferencing in kaart gebracht, als het ruimere concept van unified communications. Iets minder dan een kwart van de bedrijfsvestigingen, 23 procent, maakt momenteel gebruik van een oplossing op het gebied van unified communications of videoconferencing.
De meest gebruikte oplossingen op het gebied van unified communications en videoconferencing zijn afkomstig van Microsoft, Polycom en Cisco. Een kleine driekwart van de gevonden oplossingen is van deze leveranciers afkomstig.
Cisco grootste installed base
Microsoft-oplossingen zijn met name populair in het onderwijs, met 39 procent van de gevonden oplossingen, de bouwsector met 38 procent van de gevonden oplossingen en in het segment zakelijke en financiële dienstverlening waar 31 procent een Microsoft-oplossing betreft. Polycom-oplossingen komen relatief vaak voor in de it, telecom & utilities-sector, waar 39 procent van de oplossingen het Polycom-label draagt, de bouwsector met 30 procent en het handelssegment met een Polycom-aandeel van 26 procent.
Opgeteld is Cisco, met 27 procent, de leverancier met het grootste aandeel in de installed base. Ze komen terug onder hun eigen merknaam, maar ook middels het overgenomen Tandberg en het internetplatform Webex. Sterkste segmenten voor ‘Cisco totaal' zijn de overheid, waar bijna 60 procent van de oplossingen op het gebied van unified communications en videoconferencing afkomstig is van Cisco/Tandberg, de zorgsector met een Cisco-aandeel van 41 procent en de transportsector met een Cisco-aandeel van 39 procent.
Stijging
De afgelopen periode heeft een stijging laten zien in het gebruik van unified communications en videoconferencing van 16 procent in juni 2010 naar 23 procent op dit moment. De stijging wordt gerealiseerd over de gehele linie. Het hoogst is de penetratie in het segment it, telecom & utilities. De transportsector maakt vooralsnog het minst vaak gebruik van unified communications en videoconferencing. Ongeveer één op zeven vestigingen kent een oplossing op dit gebied.