Goed nieuws. Nog slechts 73 procent van de mails die we krijgen is spam. Het aantal spamberichten is gedaald van zo’n 300 miljard spamberichten per dag tot bijna 40 miljard per dag. Als deze trend zich voortzet, zijn we er volgend jaar vanaf.
De spam in de gewone brievenbus blijft overigens gewoon doorgaan. Van alles wat ik in mijn brievenbus krijg, is ook 99 procent spam en die ene procent is de Belastingdienst. Maar dat is mijn eigen schuld. Had ik maar een nee-nee-sticker op de brievenbus moeten plakken.
Feyenoord
Als je in Egypte of Turkije op vakantie bent en door een winkelstraat loopt, dan word je door de lokale middenstand live gespamd. Verkopers proberen je naar binnen te lokken met fantastische reclameslogans als ‘Allemachtig prachtig, honderdtachtig' of de klassieker ‘Kijke, kijke, niet kope'. In de hoofdstad van Tunesië loopt een verkoper rond die de hele dag naar toeristen roept: ‘Feyenoord is een club voor mietjes!' Dat heeft hij van mij geleerd.
Maar blijkbaar werkt het. Blijkbaar krijg je meer mensen in je winkel door te roepen ‘Kijke, kijke, niet kopen'. Net zoals met spam. En ik snap niet waarom. Na 12.000 mailtjes met het verzoek of ik een penisvergroting wil, moet men er toch zo langzamerhand achter zijn dat ik dat prima zelf kan. Het meest lachwekkende vind ik de mailtjes dat ik mijn pincode van mijn ING-account moet wijzigen of zoals ze dat altijd zo mooi uit het Nigeriaans via Google Translate hebben vertaald: ‘Uw account werkt is niet meer goed, klik hier aanpassen om.' Alleen dyslectische mensen trappen hierin.
Spamberichten
Spammen mag inmiddels niet meer. Maar ja, dat geldt voor Europa en internet gaat verder dan Europa. Er is maar één ding dat helpt en dat is dat we massaal niet op de aanbiedingen via spam ingaan. En gezien het feit dat het aantal spamberichten drastisch daalt, doen we dat dus ook steeds minder. Of zoals een Nigeriaans spreekwoord dat zo mooi verwoordt: ‘Kope, kope, niet kijke.'
Dat kope kope, niet kijke is nu net de lijfspreuk van mijn vrouw :-((
@Juul ”
Dat kope kope, niet kijke is nu net de lijfspreuk van mijn vrouw :-((”
Wellicht een gat in de markt…. een anti- koopfilter op een pinpas 😉
Beste Jacob,
Je conclusie is eigenlijk een open deur, maar daarom niet minder waar. Als iedereen niet meer reageert op spam stop het vanzelf. Zorgelijker vindt ik de persoonsgerichte spam (spearphising). De kans dat hierdoor criminelen meer succes zullen hebben is (aantoonbaar) groter.
Ach, voor wat betreft folders, ik krijg ze ook en zo verdient de/het folder jongen of meisje er ook nog wat aan.
He Juul, vroeger hadden ze daar een betere oplossing voor: de ketting niet langer maken dan de keuken!
Nee even zonder flauwekul: als producenten erachter komen dat al het geinvesteerde geld in reclame niet meer opweegt tegen de (extra) opbrengsten die direct samenhangen met die reclame, dan zullen ze langzamerhand andere media ontdekken om spullen aan de man te brengen.
De komende jaren gaat de reclame een vogelvlucht nemen op het gebied van gepersonaliseerde reclame. Ik denk dat we nog maar enkele jaren verwijderd zijn van de ‘Minority Report’ taferelen waarbij je niet meer door een winkelstraat kunt lopen zonder dat er op reclameborden je naam en dergelijke komt te staan…
Ik mail al decennia en krijg bij al die duizenden mails per jaar (zakelijk en privé) nog geen procent spam. Dat komt mede door de inspanning van providers die met hun blacklists en andere filtertechnieken Russische, Chinese en andere troep tegenhouden en door de zware anti-spam boetes in landen zoals de VS. Zelf moet je natuurlijk ook niet overal je e-mail adres achterlaten.
En inderdaad de spam via de brievenbus is erger, ook met een nee-nee sticker. De goede doelen organisaties blijven elkaar maar adressenlijsten verkopen, zodat je toch persoonlijk aangeschreven kan worden. Helaas is daartegen maar één remedie, niks meer geven aan die organisaties met te veel verdienende directeuren en je inschrijven bij alle bel-me-niet registers.
En dan houden we nog één groot probleem over, de spam van de websites die persé reclamefilmpjes en pop-ups willen laten zien. Ik ga het uitvoeren van allerlei scripts tegen. Veel websites werken dan niet meer. Dat is niet erg; er zijn genoeg website-eigenaren die wel fatsoenlijk willen communiceren.
En als je zo smart bent om via je Smartphone niet iedereen (dus ook niet Google) laat weten waar je bent, dan kan je je eigen leven leiden. Dat is best prettig.
Na popups, spam, verplichte reclamefilmpjes kijken, virussen, hoaxes en allerlei hacks van contentsystemen, databaseinjecties… moet je haast niet gek kijken als BBS’en weer uit de grond schieten, we ASCII-browsers krijgen, en postduiven plus rooksignalen weer hun retro herinterede doen… Elke digitale oplossing zorgt wel voor een nifty probleem van vervelio’s met teveel vrije tijd… 😉