De discussie over de opkomst van enorme hoeveelheden data, ofwel ‘big data’, richt zich tot nu te veel op het analyseren van grote bestanden. Volgens onderzoeksbureau Gartner moeten cio’s en ict-managers bij het analyseren van big data ook informatiemanagementoplossingen gebruiken. Daardoor kunnen ze onder andere beter gebruikerspatronen herkennen.
Gartner vindt dat informatiemanagement, waarbij elke aspect van opslag, transport en analyse van data wordt beheerd, op big data moet worden toegepast. Wanneer een organisatie besluit ict-oplossingen aan te schaffen voor het analyseren van big data, dan moeten deze wel aansluiten op de informatiemanagementarchitectuur. Zo kunnen informatiebeheerders data beter kwalificeren, aldus het onderzoeksbureau.
Big data is op dit moment een populaire term, dat de verzameling omschrijft van een enorme hoeveelheid ongestructureerde data die opgeslagen, beheerd en geanalyseerd moet worden. Daardoor kunnen verbanden worden gelegd, zoals klantengedrag, trends, fraudeopsporing en nieuwe zakelijke kansen. Volgens adviesbureau McKinsey heeft big data een grote impact op organisaties.
Ongestructureerde informatie
Gartner zegt dat organisaties een brede focus moeten leggen op het omgaan met big data. Indien dat niet gebeurt, dan moeten cio's en ict-managers binnen drie jaar aanzienlijk hoge bedragen vrijmaken voor de verschillende aspecten bij big data. Dat zijn zaken zoals compliance en kostenbeheer. Gartner zegt dat ict-afdelingen hiervoor een ‘patroon gebaseerde' strategie moeten opzetten.
Steve Brobst, cto van datawarehouseleverancier Teradata beaamt dat in de discussie over big data te veel focus wordt gelegd op de hoge volume data. Volgens hem ligt er veel kapitaal verscholen in ongestructureerde informatie. ‘Het gaat juist om de diversiteit van de data en het kwalificeren daarvan, bijvoorbeeld om gebruikerspatronen te herkennen op basis van tekst en social media-activiteiten.'