De markt voor crm-advies groeit gering. De vraag naar advies over klantrelatiebeheer groeide in 2010 met 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omvang van de markt bedraagt ongeveer 581 miljoen euro. De behoefte aan softwareconsultants groeide minder hard dan de vraag naar strategisch advieseurs. Dat stelt Platform Klantgericht Ondernemen, voorheen CRM Association, na marktonderzoek.
De markt voor crm-advies groeide tussen 2009 en 2010 met ongeveer 9 procent. 'Voor de crisis groeide de crm-adviesmarkt jaarlijks met dubbele cijfers', vertelt Wil Wurtz, voorzitter van Klantgericht Ondernemen.
Volgens Wurtz zijn organisaties nog altijd terughoudend met het afnemen van adviesdiensten. Vandaar dat de groei van de markt gestaag verloopt. De crm-organisatie stelt dat crm steeds vaker op de agenda's staat van het algemeen management van bedrijven. Daardoor zou met name de strategisch crm-adviseur in trek zijn.
De organisatie voor klantgericht ondernemen publiceert jaarlijks de crm-marktmonitor. Dat is een overzicht van leveranciers, dienstverleners en producten in Nederland.
Halvering omzetgroei in 2009
In 2009 halveerde de omzetgroei uit crm-diensten. In 2008 werd een groei gerapporteerd van 17 procent. Terwijl in 2009 de vraag naar crm-diensten met 9 procent steeg.
De omzet uit advieswerk over klantrelatiebeheer over 2009 werd door consultants geschat op 545 miljoen euro.
CRM-software
De groei van de vraag naar crm-advies is in lijn met de groei van de softwareverkoop. Onderzoeksbureau IDC stelt dat de crm-softwaremarkt in 2010 met 6,2 procent toenam naar een wereldwijde omzet van 16,5 miljard dollar.
IDC verwacht dat in 2011 meer crm-software wordt verkocht. Dit jaar groeit de markt met 7,6 procent naar 18 miljard dollar, met name door de koppelingen met sociale netwerken.