Oud-eigenaar van Thuiszorg Service Nederland (TSN), Jan Torny, bindt de strijd aan met de gevestigde softwareleveranciers in de zorgsector. Hij brengt na de zomer een totaaloplossing op de markt die het gehele zorgproces moet ondersteunen. Zorgverleners hebben met dit systeem overal online toegang tot gegevens en wijzigingen worden direct in de backoffice verwerkt. Torny heeft hiervoor het backofficepakket Reware laten ontwikkelen en Elmo ICT Solutions overgenomen, een leverancier van elektronische mobiele oplossingen voor de thuiszorg.
De 42-jarige Torny verkocht TSN in 2006 aan Asito, maar bleef zelf aan als directeur. Eind vorig jaar deed hij zijn resterende aandelen van de hand om opnieuw het zelfstandig ondernemerschap op te pakken. Hij heeft zich daarbij laten inspireren door de automatiseringsproblemen en -ontwikkelingen in de thuiszorgmarkt. 'Bij TSN namen we vaak verlieslatende, bijna failliete thuiszorginstellingen over. Die bleken te kampen met slecht functionerende automatiseringssystemen. Mijn vaststelling is dat efficiënt werken in de zorg pas kan als je een geïntegreerd totaalpakket gebruikt dat de backoffice ondersteunt én de dagelijkse praktijk van zorgverleners.'
Automatisering
Torny richtte het bedrijf Reware op en trok een aantal ontwikkelaars aan om zo'n complete oplossing voor de (thuis)zorg te ontwikkelen. Die oplossing moet het hele zorgproces ondersteunen: van administratie, facturatie en verloning tot aan planning, tijdsregistratie en indicatie. Hij koos bewust voor nieuwbouw en niet voor een oplossing die al op de markt voorkomt. 'Mijn ervaring leert me dat er bij de bestaande softwarepakketten voor de zorg altijd wel bepaalde functionaliteit ontbreekt. Het zijn ook vaak bedrijven die vanuit de ict de zorgsector zijn gaan benaderen. Ik wil software op de markt brengen die is gebaseerd op jarenlange kennis van de zorg.'
Het beeld dat hij voor ogen heeft, is een zorgverlener die met zijn handheld of een ander mobiel apparaat aan een bed staat en direct gegevens van een patiënt kan inzien en eventueel kan bijwerken in de backoffice. Door de bedrijfsprocessen integraal te ondersteunen en er als het ware één doorlopend proces van te maken verwacht Torny te komen tot meer efficiency, lagere (licentie)kosten en een hogere kwaliteit van de dienstverlening. Hij wijst erop dat ict in de (thuis)zorg pas de laatste jaren in een stroomversnelling is geraakt, onder andere door de komst van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), waarbij de gemeenten een belangrijke rol hebben gekregen. 'Er zijn nog steeds instellingen die met planborden en kaartsystemen werken. Onder druk van de overheid om het werk slimmer en effectiever te doen zie je de laatste jaren een tendens tot verregaande automatisering.'
Garantie
Torny geeft als voorbeeld dat zijn software alarmeert wanneer een verpleegkundige een bepaalde bekwaamheid dreigt te verliezen. 'Wanneer iemand een diploma tot verpleegkundige haalt is diegene bevoegd en bekwaam om het vak uit te oefenen. Maar de eisen worden steeds strenger. Als een verpleegkundige bijvoorbeeld een halfjaar lang geen katheter heeft geplaatst, dan is die persoon nog wel bevoegd, maar niet bekwaam meer om zoiets nog te doen. Onze software geeft een signaal wanneer zoiets dreigt te gebeuren.'
Daar waar Reware de backofficestromen afdekt, zocht Torny nog een mobiele oplossing. Dat hoopt hij nu via de aankoop van Elmo ICT Solutions af te dekken. Dit bedrijf uit Woerden is een leverancier van elektronische mobiele oplossingen voor de thuiszorg. Het bedrijf wordt samengevoegd met Reware, maar beide merknamen blijven voorlopig bestaan. Elmo ICT levert producten als de Xigo Handheld, Xigo Web en MobiCare Mobile. Het bedrijf koppelt overigens zijn producten al met zorginformatiesystemen van partners als PinkRoccade Healthcare, Cegeka, TCM, Unit4, Allegro, Quintiq en Cormel IT.
Vindt Torny dat geen probleem? 'Nee', beweert hij, 'klanten zijn vrij om te kiezen: ze kunnen ook apart een Elmo-product aanschaffen, zonder Reware. Of ze kiezen voor een Elmo-product dat wordt gekoppeld aan een ander backofficeproduct. Wij zullen natuurlijk wel wijzen op de voordelen van onze totaaloplossing. Klanten die naar Reware overstappen krijgen van ons een harde garantie dat zaken efficiënter gaan verlopen.' Torny verwacht na de zomer de eerste klanten voor zijn totaalpakket te kunnen binnenhalen.
Elmo
Elmo ICT Solutions (tien man) levert al zo'n twaalf jaar planning- en registratieapplicaties voor mobiele telefoons waarmee de ambulant werkende zorgverlener op locatie de administratie kan bijwerken. Marktlink Fusies & Overnames begeleidde eigenaren Henk Witvoet en Frank Imholz bij de verkoop aan Jan Torny. Het tweetal blijft na de overname als minderheidsaandeelhouder betrokken.
Mooie reclame, alsof de andere leveranciers niet al jaren bij thuiszorgorganisaties over de vloer komen en nog steeds niet weten hoe het moet. Het voorbeeldje van verlooptijd van diploma’s zat er bij ons vijf jaar geleden al in…
Die andere – gerenommeerde – applicatieleveranciers zijn hun aansluiting met de primaire (en vaak ook de secundaire) processen allang kwijt, leveren te vaak onvoldoende goed geteste software en durven dan nog steeds torenhoge tarieven in rekening te brengen voor het oplossingen van problemen die ze zelf veroorzaakt hebben of het on-site geven van simpele instructies die niet standaard geleverd worden.
Aan de andere kant: ICT is vaak hét zorgenkindje binnen de zorg. Zorgmensen, dus ook het management, zijn gericht op het zorgproces en veel minder op de ondersteuning ervan. ICT wordt als faciliteit gezien, maar doorgaans uitsluitend op middelen niveau. De achterliggende techniek, infrastructuur en systemen of het beheer ervan wordt niet tot het totale plaatje gerekend. Het moet allemaal beschikbaar zijn, maar het mag niets kosten en daardoor lopen de kosten juist uit de klauw. Veel zorginstellingen zien een applicatie nog als oplossing voor problemen die ze eerst binnen hun eigen organisatie en processen moeten oplossen.
Er is op dit moment niet één oplossing die én het primaire proces ondersteunt vanuit de werkzaamheden van de zorgverlener én hem/haar juist informeert bij de uitvoering én hem/haar optimaal ondersteunt bij de vereiste verslaglegging en rapportage waarbij input wordt gegeven aan het zorgproces (de behandeling) en input wordt gegeven voor de bedrijfsondersteunende processen (de afhandeling).
Ik vind het streven van Jan Torny bepaald niet slecht. Ik hoop alleen dat hij niet denkt dat hij hier de problemen in één keer mee oplost. Ook hij zal er bij moeten vertellen dat enerzijds de organisatie en anderzijds de processen eerst op orde moeten zijn. En dat je ICT technisch in orde moet zijn. Anders gaat het alsnog niet werken. Maar als dat op orde is en je zou dan een toepassing hebben die in de breedte ondersteund, voldoet aan moderne eisen en gebruikersvriendelijk is, dan zou de zorgsector er enorm mee geholpen kunnen zijn. Ik hoop alleen dat ideële uitgangspunten de commerciële overwegingen overstijgen.