Softwarereus Microsoft zet met de introductie van Office 365 serieus in op kantoorsoftware via cloud computing. Het bedrijf verwacht veel van de bundeling van kantoorsoftware die via internet wordt aangeboden. Het pakket is sinds 28 juni 2011 beschikbaar in 48 landen. De softwarereus investeerde 2,3 miljard dollar om de capaciteit van datacenters klaar te stomen voor de opslag van klantdata op afstand.
Office 365 omvat 2010-webversies van Office (Word, Exel, Powerpoint) , Sharepoint (documentbeheer en samenwerken), Exchange (mail, agenda en adresboek) en Lync, die opvolger van Office Communication Server bevat chat- en videofuncties. Office 365 is de opvolger van BPOS (Business Productivity Online Services), een bundeling van de 2007 webversies van het kantoorpakket.
De leverancier aast op zowel op het mkb als op grote bedrijven. De uitbesteding van beheer en hardware voor kantoorsoftware is voor kleine en middelgrote bedrijven interessant vanuit kostenoogpunt. Via een uitgebeid partnernetwerk moet de ondernemer om de hoek ondersteund worden om zijn kantoorsoftware af te nemen via een internetverbinding met het Microsoft-datacenter op afstand. In Dublin om precies te zijn, want de leverancier garandeert dat gegevens binnen Europees grondgebied blijven in verband met wet- en regelgeving voor overheden en financiële instellingen. Grote organisaties zijn namelijk ook een belangrijke doelgroep. Tijdens de productpresentatie op Nederlandse bodem werden meteen de eerste namen van grote Nederlandse bedrijven genoemd. Chemiereus DSM en energieleverancier Eneco nemen het kantoorpakket af.
Lokaal instelleren
Anders dan concurrerende leveranciers als Google, die de software puur via internet levert, kunnen klanten van Microsoft de kantoorsoftware ook lokaal installeren. Er is een abonnementsvorm waarbij de gebruiker lokaal de software installeert zodat er door kan worden gewerkt als er geen internet beschikbaar is.
Dat de concurrentiestrijd om de afzet van kantoorsoftware menens is, illustreerde Google door op de dag van de presentatie van Office 365 met 365 redenen te komen om het pakket niet te gebruiken. Microsoft pareert die aanval door te zeggen dat zijn onderdelen van de Office-suite beter met elkaar integreren en het beschikt over jarenlange ervaring met kantoorsoftware, terwijl de kracht van Google vooral in het maken van een zoekmachine ligt.
Opbrengst
Het is even schakelen voor de leverancier die gewend is om kantoorsoftwarepakketten mee te leveren met hardware. Het prijsmodel waarbij alleen voor de werkelijk gebruikte software betaald wordt, kan consequenties hebben voor de omzet. Licenties liggen niet meer voor jaren vast, maar kunnen gaandeweg worden bijgesteld. Bovendien staat niet in één keer het bedrag op de rekening, maar wordt het geld over een langere periode uitgesmeerd.
Maar de opkomst van breedbandinternet en mobiele apparaten laten de softwarereus geen keuze. Cloud computing is een standaard leveranciersmodel geworden.
Belofte
Microsoft belooft Office 365 iedere negentig dagen uit te breiden met nieuwe functionaliteiten. Dat is bijvoorbeeld vertaalsoftware voor de chatfunctie van Lync of de mogelijkheid om met een grote groep ee videovergadering te voeren.
Microsoft voorziet dat een grote groep ontwikkelaars zich stort op aanvullende applicaties. Nu leidt een website met de naam Marketplace nog naar partners met specifieke toepassingen die bovenop de kantoorsoftware draaien. De leverancier heeft de inrichting van een appstore naar het idee van Apple op de agenda staan.
Koppeling CRM
Optioneel is een koppeling met Microsoft Dynamics CRM. Door dat pakket te koppelen aan de kantoorsoftware kunnen bijvoorbeeld facturen gekoppeld worden aan mail. Of de klanthistorie is via Sharepoint te delen met medewerkers op een andere vestiging.
Hardware
De leverancier brengt ook speciale hardware uit. Het gaat om een HD-videocamera voor videovergaderen, een headset en een kleine draadloze muis die speciaal is ontworpen voor gebruik bij mobiele apparatuur.