Bijna driekwart van de Nederlandse ict-beslissers (74 procent) maakt gebruikt van verouderde bedrijfsgegevens en heeft onvoldoende toegang tot relevante bedrijfsinformatie. Daardoor zijn zakelijke besluiten vaak gestoeld op oude en gebrekkige gegevens. Dat concludeert leverancier van software voor data-integratie en business intelligence (bi) Information Builders na onderzoek onder zevenhonderd ict-beslissers verspreid over zeven landen. Onder die groep zijn honderd Nederlanders.
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne. Dat legde de respondenten onder andere de vraag voor: 'Hoe betrouwbaar is de data die u gebruikt om zakelijke beslissingen te nemen?' 69 procent van de ondervraagden zegt onvoldoende vertouwen te hebben in de bedrijfsgegevens voor het nemen van besluiten. Volgens de ondervraagde ict-beslissers heeft In Nederland 74 procent van de beslissingsbevoegden (algemeen management, managers op het gebied van financiën,ict, verkoop en hr) geen real-time toegang tot de bedrijfsgegevens.
De meest gehoorde frustraties van de ondervraagden zijn samen te vatten onder de begrippen 'slechte data' en 'onjuiste datatoegang'. Slechte data omvat volgens de leverancier bijvoorbeeld verouderde data zoals klantgegevens of demografische gegevens die niet kloppen doordat die gegevens op meerdere plaatsen zijn opgeslagen maar slechts op één plaats worden aangepast.
De leverancier benadrukt dat ook gegevens die binnenkomen uit externe bronnen vaak 'vervuild' zijn. 'Tijdens complexe bedrijfstransacties of ter ondersteuning van rapportages en analyses wordt bestaande data continu door een onderneming verplaatst en vaak aangepast, gewijzigd of met andere bestanden gecombineerd. Die constante bewegingen kunnen grote kwaliteitsproblemen veroorzaken', analyseert het bedrijf.
‘Real-time’ gegevens
Onder 'onjuiste datatoegang' verstaat de leverancier gebrek aan toegang tot de juiste informatie, incomplete informatie of het niet tijdig kunnen verkrijgen van de juiste informatie in het gewenste formaat of via het gewenste apparaat.
Van alle zevenhonderd ondervraagden geeft 60 procent aan dat werknemers geen 'real-time toegang' hebben tot data. 42 procent noemt dit nadelig voor de organisatie.
Ziekenhuis
Als voorbeeld in de zorg noemt de leverancier informatieverstrekking in ziekenhuizen. 'Daar lopen bedrijfsprocessen vaak over meerdere afdelingen, waarbij ieder zijn informatie aanlevert voor het proces. Door middel van betere controle-informatie kan er voorkomen worden dat sommige behandelingen niet gefactureerd worden. Er is bijvoorbeeld een enkele liesbreuk geregistreerd terwijl dit een dubbele had moeten zijn. Door deze gegevens te vergelijken met die van andere afdelingen kan dit gesignaleerd worden.'
Solvency II
'Voor financiële instellingen zijn nauwkeurige gegevens op meerdere vlakken belangrijk', vervolgt de leverancier. 'Aan de ene kant voor het beperken van risico's en het kunnen voldoen aan wet- en regelgeving zoals Solvency II, aan de andere kant valt er nog veel voordeel te behalen door het verkrijgen van een eenduidig klantbeeld.'