De wereldwijde verkoop van customer relation management software (crm) nam in 2010 toe met 6,2 procent naar een omzet van 16,5 miljard dollar. Dit meldt onderzoeksbureau IDC in zijn Worldwide Semiannual Customer Relationship Management Applications Tracker. IDC verwacht dat in 2011 meer crm-software wordt verkocht. Dit jaar groeit de markt met 7,6 procent naar 18 miljard dollar, met name door de koppelingen met sociale netwerken.
Volgens IDC kopen organisaties steeds vaker crm-software omdat ze daardoor meer klantinformatie kunnen verzamelen. Dat is onder andere mogelijk dankzij koppelingen naar sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter. Bedrijven die internationaal opereren kunnen daardoor meer klantgerichte aanbiedingen doen, aldus IDC.
In 2011 groeit een aantal speciefieke crm-oplossingen meer dan gemiddeld. De verkoop van crm-applicaties voor klantenservice en marketing stijgt dit jaar met respectievelijk 8,2 en 8,8 procent. De verkoop van crm-applicaties voor verkoopafdelingen neemt met 8,6 procent toe. De verkoop van applicaties voor contact centers groeit met 5,4 procent. In West-Europa wordt dit jaar vooral meer crm-software verkocht in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Oracle, SAP, Salesforce
Er zijn wereldwijd in de zakelijke markt zo'n 170 crm-leveranciers actief, aldus IDC. Drie leveranciers steken er met kop en schouders boven uit: Oracle, SAP en Salesforce.com. Deze drie leveranciers wisten elk in 2010 meer dan één miljard dollar aan crm-software te verkopen. Oracle staat aan kop met 11,8 procent marktaandeel. Salesforce.com haalde in 2010 de meeste omzetgroei: 27,4 procent. Negentien andere crm-leveranciers zijn samen goed voor een omzet van honderd miljoen dollar, aldus IDC.
“Bedrijven die internationaal opereren kunnen daardoor meer klantgerichte aanbiedingen doen”.
En waarom zouden lokaal opererende bedrijven dat niet kunnen?